Aalborg-drengene Mads Klokkeholm, Nicklas Nymark og Mike Vestergaard står i spidsen for DIGURA. Virksomheden beror på en ’smart-software’, der kan vurdere sager inden for lejeret. På baggrund af nogle få spørgsmål kan softwaren finde elementer i sager og tyde dem således, at den kan lave en sagsmappe over lovtekst, retspraksis og processkrift.

Det er svært at gennemskue, hvordan en smart-software selv vurdere potentielle sager, så jeg besøgte DIGURAs hjemmeside for at se, hvordan den vil vurdere huslejeniveauet på min lejelejlighed i hjertet af Frederiksberg. Der er ikke tvivl om, at lejligheden er i den dyre ende med en husleje på 8850 for knapt 70kvmm, men er den dyr nok til en huslejenedsættelse?  Når jeg trykker ind på DIGURAs hjemmeside, står der: ”DIGURA vurderer din sag gratis – det eneste du skal gøre er at udfylde formularen nedenfor”.

Jeg kommer igennem spørgerække, der fremgår slåledes: Hvordan bor du? (lejelejlighed), Hvad er problemet? (husleje), Hvad omhandler sagen? (for høj husleje), Hvornår flyttede du ind? (1. februar 2017), Bor du der stadig? (ja) og Har du været i dialog med udlejer? (nej). Til slut kommer der et felt, hvor man selv kan knytte et par ord til sagen. I korte vendinger beskriver jeg min utilfredshed, og så er det jo bare at vente.

Ved vurderingen af din sag, navnlig huslejeniveauet, skal vi venligst bruge din lejekontrakt. Hvis du sender den til os, så vurderer vi gerne om din husleje er ualmindelig høj sammenlignet med andre lejemål i dit område

Der går blot ti minutter før en mail fra Mads Klokkeholm fra DIGURA tikker ind: ”Til brug ved vurderingen af din sag, navnlig huslejeniveauet, skal vi venligst bruge din lejekontrakt. Hvis du sender den til os, så vurderer vi gerne om din husleje er ualmindelig høj sammenlignet med andre lejemål i dit område.” 

Jeg sender fluks lejekontrakten, og krydser fingre for en huslejebesparelse. På ingen tid får jeg en mail retur, hvor der øverst står, at der ikke er hold i sagen. Nedenunder opridses måden, hvorpå sagen er blevet vurderet, og den dertilhørende retspraksis er skrevet i letforståeligt og stringent sprog med et tilforladeligt lix-tal.

Det blev ikke til en huslejenedsættelse, men til gengæld en efterprøvelse og et indtryk af DIGURAs nye software.

Fantastisk start, hårdt ryk

Det er en energisk Mike Vestergaard, der tager telefonen, men det er også en halvtræt studerende og iværksætter, som har tilsidesat sommerferie, kolde drinks og strandture til fordel for DIGURA. 

”Jeg er utrolig glad for den måde, vi er blevet taget imod på. Vi har fået meget positiv respons, hvilket er dejligt, når vi komme med en helt ny software. Indtil videre har vi behandlet ca. 40 sager, hvor 60% har potentiale for en sag”, fortæller Vestergaard.

DIGURA vurderer kundernes sag gratis via den omtalte machine learning, og hvis der potentiale for en sag, og de vel og mærke vinder, så bliver der opkrævet femten til tyve procent af det klienter besparer.

Selvom den lille startup virksomhed har haft en forrygende start, så har det også været lidt af en rutsjebanetur at sætte DIGURA fri.

Vi arbejder syv dage om ugen for at få vores projekt til at indfri sit fulde potentiale. Med interessen, vi har set, er vi ikke i tvivl om, at der er massere af potentiale

”Det har været antiklimatisk at lancere. Vi er syv mennesker, som har arbejdet meget intensivt på projektet i et halvt år, og når først det er sat fri og er ude, så går hverdagen jo sin stille gang, og så må vi jo vente at se. Det er jo i virkeligheden nu det hårde vedholdende arbejde begynder”.

Selvom hverdagens trummerum kan virke antiklimatisk for holdet bag DIGURA, så taler interessen udefra sit eget tydelige sprog. Selvom DIGURA ikke har søgt ekstern finansiering, så har flere investorer uopfordret meldt sig på banen. 

”Vi har syv investorer som gerne vil ind, men vi har en jysk tilgang til det, og vi vil gerne være selvkørende for nu, men det er selvfølgelig en god ide at have investorer i ryggen, da det giver en anden stabilitet”, reflekterer Mike Vestergaard.  

Vestergaard fortæller, at målet for nu er at indfri egne forventninger og leve op til egne tal. De ved godt, at der formentlig ikke vil være profit at hente i DIGURA før om seks måneders tid, da de sager, der skal behandles, skal igennem lejeklagenævnet.  

”Vi har nogle kunder, som skal være glade og som skal have en god service, og vi arbejder syv dage om ugen for at få vores projekt til at indfri sit fulde potentiale, og så må cash-flowet komme. Med interessen, vi har set, er vi ikke i tvivl om, at der er massere af potentiale”.

Del

DIGURA: ”Nu begynder det hårde arbejde”


Hold dig opdateret

Tilmeld dig K-News nyhedsmail og få information om nye podcasts, portrætter, videoer og meget mere.

Nyhedsmail. Ja tak