Skrevet af Rasmus Hylleberg


Da flyindustrien i 1980'erne begyndte at digitalisere cockpittet i fly verden over frygtede piloterne, at denne automatisering ville betyde massefyringer og nedlæggelser af tusindvis af arbejdspladser. Tallene viser dog et andet billede - ifølge flyselskabet Boeings seneste analyse vil der de næste 20 år være behov for 790.000 nye piloter. Og måske venter samme potentiale for advokaterne. 

Det mener ihvertfald CEO hos det amerikanske legaltech-firma Legalmation James Lee. Ifølge ham kan man trække mange paralleller til den virkelighed, som piloterne stod over for i 80'erne, og som advokaterne i dag står over for i forhold til at implementere automatiserede løsninger. 

En stor del af kritikken mod automatiseringen beror på det faktum, at maskiner og digitale systemer som f.eks. chatbots ikke bør erstatte den menneskelige faktor. Ifølge James Lee udelukker den ene ting dog ikke den anden.

Klienter er ikke maskiner, og de forlanger selvfølgelig en empati og en forståelse, som en maskine aldrig kan give dem

"Jeg er fuldstændig enig i, at den menneskelige faktor er essentiel for kvaliteten af juridisk rådgivning. Klienter er ikke maskiner, og de forlanger selvfølgelig en empati og en forståelse, som en maskine aldrig kan give dem," siger han til K-News.

Han peger på, at øget automatisering vil fritage advokaten for en masse trættende opgaver, så de faktisk kan dyrke den menneskelige faktor og den nære klientrelation i langt højere grad. Og det vil ifølge ham betyde et større udbytte for advokaterne.

"Der er jo kun et begrænset antal timer i løbet af en dag, og her er der virkelig rum til, at advokater kan bruge timerne på f.eks. at bruge mere tid med deres klienter, bruge mere tid på compliance og uddannelse og generelt at forretningsudvikle. Det vil betyde, at advokater effektivt kan allokere deres arbejdstid til områder, som vil give et højere udbytte. Som praktiserende advokater gennem 20 år har jeg oplevet utrolig mange episoder, hvor jeg selv og mine medarbejdere ville ønske at vi havde 5-10 timer mere i døgnet," siger han  

 

De historiske muligheder ved innovation bør overskygge de kortsigtede bekymringer

Hvis advokatfirmaerne verden over virkelig begynder at omfavne de digitale redskaber og teknologien, vil der automatisk også opstå en øget efterspørgsel efter advokatens ydelser og måske endda øge retssikkerheden og access to justice.

(...)Hvis man frigør en stor del af den tid, som vi i dag bruger på simpelt procesarbejde, så vil det resultere i bedre interaktion med vores klienter, da vi øger tilstedeværelsen af den menneskelige faktor

"Jeg tror virkelig på, at hvis man frigør en stor del af den tid, som vi i dag bruger på simpelt procesarbejde, så vil det resultere i bedre interaktion med vores klienter, da vi øger tilstedeværelsen af den menneskelige faktor. Og så vil vi via automatiseringen få bedre og mere data, så vi som advokater kan yde en hurtigere og mere nøjagtig rådgivning, som forhåbentlig vil lette adgangen for endnu flere mennesker til juridisk rådgivning," siger han.

James Lee hæfter sig ved det historiske aspekt, når han skal underbygge sin argumentation.

"Pointen omkring innovation set i et historisk perspektiv er, at selvom vi ikke længere behøver de gamle jobtyper, så er der skabt nye jobs i brancher, vi ikke kunne forestille os. I gamle dage, lad os bare sige 1800-tallet, der arbejdede størstedelen af arbejdsstyrken i landbruget. I dag beskæftiger landbruget mindre en 2%. Men hvad skete der med resten? Er de arbejdsløse? Nej. For i takt med at de manuelle arbejdsopgaver blev automatiserede, så skabtes en masse nye industrier, som vi aldrig have forestillet os," siger han til K-News.

Del denne fra K-NEWS

Skal vi holde dig opdateret?

Få besked om nye artikler og podcast direkte i din mailboks ved at tilmelde dig herunder.

Vi indsamler ikke data om dig – og journalistikken, vi leverer, er gratis.

Nyhedsmail. Ja tak