Skrevet af Rasmus Lehmann Hylleberg


Contractbook, der sidste år vandt prisen som årets legaltech-firma ved LegalTech 2018, vil have advokatfirmaer til at åbne sig op for at forblive konkurrencedygtige på et klient-centreret marked. Ifølge firmaet skal det ske ved at engagere sig i økosystemer, fokusere på ekstern innovation og erstatte deres forskansede mure med fleksible membraner, der nemmere kan absorbere og udskille resurser. Nu udgiver de The Manifesto of the Fluid Law Firm.

For mens mange advokathuse vælger at optimere de interne processer med digitale systemer, drafters, contract review-værktøjer og case management-systemer, så mener man hos Contractbook, at advokathusene fortsat mangler helt grundlæggende at ændre karakteren af deres services eller relationen til klienterne. Det er klienterne, der er den virkelige drivkraft bag den digitale transformation, og derfor kan det blive dyrt, hvis ikke advokatbranchen åbner sig mod klienterne, lyder analysen.

”For advokatbranchen er svaret at blive mere flydende ved at erstatte deres forskansede mure med fleksible membraner, der nemmere kan absorbere og udskille resurser. Der er ingen fast opskrift men en række forslag til, hvordan advokatfirmaer kan blive bedre til at engagere sig i deres omverden,” forklarer CEO i Contractbook, Niels Martin Brøchner.

Contractbooks vision baserer sig på Bain & Company-rapporten The Firm of the Future, som forudser, at fremtidens succesfulde virksomheder bliver dem, som 1. gør op med det kortsigtede fokus på shareholder-interesserer, 2. prioriterer klient-intimitet over aktiver og 3. sikrer agilitet og fleksibilitet for at kunne navigere i verden i konstant forandring.

Det er en futuristisk vision for advokatbranchen, men det er samtidig også en række ret håndgribelige metoder, som allerede er i brug mange steder

Ifølge firmaets manifest gælder det overordnet set om, at advokatfirmaerne skal åbne op og engagere sig i de omkringliggende økosystemer. Eksempelvis skal fremtidens advokatfirma være i tæt dialog med det teknologiske økosystem via inkubatorer, kontorhoteller, seminarer og labs. Dertil skal de invitere klienterne ind til at teste og medudvikle fremtidens klient-centrerede legal tech-portaler og værktøjer. Et andet eksempel er, at fremtidens advokatfirmaerne skal samarbejde tættere med universiteterne for at tiltrække talenter, få adgang til forskning og engagere egne talenter i efteruddannelse via seminarer, aftenkurser, webinarer, podcast, caféer og meget andet.

For både at have agilitet, fuld belægning og ekspertviden til rådighed bør det flydende advokatfirma nemlig benytte freelance-platforme og retshjælpsinitiativer til de mindre sager og project management med fleksible teams freelance-teams til de store.

”Det er en futuristisk vision for advokatbranchen, men det er samtidig også en række ret håndgribelige metoder, som allerede er i brug mange steder. Det handler om at udvikle nogle bevidste strategier for at åbne sig mere op mod klienterne, de ansatte og den tech-industri, som leverer de digitale redskaber. Det er alfa og omega for at overleve i den klient-centrerede tidsalder,” fortæller Anders Spile, som er medforfatter på manifestet og Client Executive Advisor i Contractbook.

Visionen blev oprindeligt publiceret i Thompson Reuters’ Forum Magazine og fulgt op i Legal Tech Weekly, Legal Futures, Dutch Legal Tech og Pinhawk. Senere på ugen udkommer så The Manifesto of the Fluid Law Firm i et e-bogsformat, som indeholder en analyse af baggrunden for udviklingen samt 10 gode råd til at gøre sit advokatfirma mere flydende.

Del denne fra K-NEWS

Skal vi holde dig opdateret?

Få besked om nye artikler og podcast direkte i din mailboks ved at tilmelde dig herunder.

Vi indsamler ikke data om dig – og journalistikken, vi leverer, er gratis.

Nyhedsmail. Ja tak