Skrevet af Rasmus Lehmann Hylleberg


Det er ikke unormalt, at amerikanske strafferetsadvokater går i flæsket på hinanden midt under verserende retssager. Faktisk er der i USA flere og flere advokater, som åbenmundet forholder sig til afgørelser fra Supreme Court på Twitter, men de holder sig heller ikke tilbage for at forholde sig til hinanden.

Det skriver legaltechnews.com.

I Danmark ser det dog anderledes ud. Her er det procentvis en minimal andel af danske advokater, som agerer på Twitter, mens flere og flere bruger Linkedin aktivt. En af de advokater, der dagligt bruger Twitter, er it-advokat Peter Lind Nielsen fra Bech-Bruun. Han ser mediet som en naturligt kilde til viden og inspiration i sit daglige arbejde.

"Mængden af nyheder er meget stor, og der dækker et firma som vores jo mange områder. Her fungerer Twitter godt, da jeg jo kun følger dem, der har noget med mit eget område at gøre, så man skal være noget mere fokuseret end man f.eks. er på Facebook", siger han.

 

At skabe sit eget medieunivers

Netop ideen om at skabe sit eget daglige medieflow er en af Twitters helt store styrker. Det mener digital rådgiver Astrid Haug, der til dagligt rådgiver virksomheder og myndigheder i brug af sociale medier. Ifølge hende kan advokater sagtens drage fordel af at være aktive på Twitter.

"Der er jo mange fordele ved Twitter, f.eks. kan man følge med i hvad andre skriver, og det er her muligt at kuratere dit eget nyhedsbillede. Og så kan du selv deltage i debatten på lige vilkår. Det der er vigtigt at forstå er, at det er meget nyhedsbåret, og det er derfor det der sker lige nu. Algoritmen er relativt kronologisk, men det er også det indhold, der bliver liket og retweetet mest, som bliver vist først. Hvis man som advokat er på Twitter, så skal man gøre sig klart, hvorfor man er der. Og her er faglighed vigtigere end branding", siger hun.

Mens Facebook oplever tilbagegang i følger, så er Twitters følgerskare stagneret efter en kort genopblomstring. 

"Trumps sindsyge brug af Twitter er jo måske også en årsag til det her. Twitter er en form for lukket klub lidt ligesom Folkemødet - alle er velkomne, men det er kun de indviede, der for alvor får gavn af indholdet", siger Astrid Haug.

 

Hold tungen lige i munden 

Det er dog ikke uden konsekvenser at begive sig ud på Twitter. Særligt hvis man ikke overvejer sine formuleringer nøje. I USA er der set flere eksempler på profilerede advokater, der har været nødt til at forlade deres embede på grund af uhensigtsmæssige tweets. F.eks. den texanske advokat Robert Ranco, der i 2017 i et tweet proklamerede, at han ville være 'ok' med, hvis den amerikanske uddannelsesminister blev udsat for et sexuelt overgreb.

Lignende sager finder ikke tilfælde i Danmark. Ifølge Astrid Haug er det vigtigt at huske, at nuancerne i et indlæg hurtigt kan forsvinde, når man kun har 140 tegn.

(...)der har det måske for mange af os kriblet i fingrene for at forsvare os selv, når folk har været meget skarpe og unuancerede i deres kritik af os

"Man kan jo risikere, at tweets rammer én i nakken som en boomerang, så der skal man være påpasselig. Men du har muligheden på Twitter for at give dit perspektiv til kende, og der er du ikke på samme måde afhængig af at overbevise en journalist om din vinkel. Vi ser en stigende tendens til at man selv tager styring på sin sag og selv er med til at definere sig selv og virkeligheden gennem de sociale medier", siger hun.

Peter Lind Nielsen har som ansat i Bech-Bruun, der de sidste måneder har modtaget meget medieomtale skulle veje sine ord med ekstra omhu, når han har været aktiv på Twitter.

"Jeg er meget opmærksom på en sober tone på Twitter, og så er der ingen tvivl om, at Bech-Bruun er en stor butik, og der skal man have tungen lige munden for ikke at støde nogle klienter. Med den verserende sag om udbytteskat, der har det måske for mange af os kriblet i fingrene for at forsvare os selv, når folk har været meget skarpe og unuancerede i deres kritik af os. Men der har vi selvfølgelig en kommunikationsafdeling, der tager sig af det", siger han.

Del denne fra K-NEWS

Skal vi holde dig opdateret?

Få besked om nye artikler og podcast direkte i din mailboks ved at tilmelde dig herunder.

Vi indsamler ikke data om dig – og journalistikken, vi leverer, er gratis.

Nyhedsmail. Ja tak