Skrevet af Lone Schrøder Jeppesen


Diversitet og socialt ansvar er afgørende, hvis man skal have succes i advokatbranchen og tiltrække talenterne. For advokatfirmaer er en del af det, der sker i samfundet, og derfor skal de afspejle samfundet. Sådan lyder det fra advokat Casper Moltke-Leth, der er managing partner hos Bird & Bird Advokatpartnerselskab i Danmark.

”Vi stræber selv efter at skabe et rummeligt arbejdsmiljø med høj diversitet og plads til alle. Det ligger i DNA’et i vores virksomhed. Erfaringsmæssigt har advokatbranchen klaret sig godt, og derfor er det vigtigt at give noget tilbage. Vi forventer noget af vores medarbejdere, men omverdenen forventer også noget af os,” siger han.

Bird & Bird er et internationalt advokatfirma med en snes kontorer rundt om i verden bl.a. Danmark, Finland og Sverige. Det danske kontor har adresse i København. Her er ansat ca. 30 advokater og advokatfuldmægtige, der især rådgiver om it-kontrakter, selskabsforhold, immaterielle rettigheder og udbud.

 

Bedste advokatfirma for kvinder

Blandt juristerne i den danske afdeling er andelen af kvinder og mænd henholdsvis 65 og 35 procent. Andelen af kvindelige partnere er dog for lav og skal betydeligt op.

”De bedste resultater opnås, når der er balance i antallet af mænd og kvinder, viser utallige forskningsprojekter. Vi tror også, at det gør, at vi kan yde en bedre rådgivning til vores klienter,” fastslår Casper Moltke-Leth.

Målet er ligestilling på partnerniveau i 2028. Derfor har advokatfirmaet sat en række initiativer i gang. Et af dem er et tredages program ”Global Womens Development Program”, hvor kvinderne har en ekstern coach og erhverver de kvalifikationer, der skal til for at blive partner. De får desuden tilknyttet en intern mentor, der hjælper med at sætte mål, følge op og få ambitionerne omsat i praksis. I støbeskeen er der også et program specifikt målrettet mænd, hvor de coaches i, hvad de kan gøre for at hjælpe kvinderne frem fx huske at sammensætte teams med både mandlige og kvindelige kolleger. Desuden arrangeres networking specielt for kvinder. Initiativerne har bl.a. ført til, at Bird & Bird for andet år i træk har vundet Euromoney Legal Media Groups pris som det bedste advokatfirma for kvinder i Danmark.

”Vi er utroligt stolte over at få prisen. Hos os har vi altid lagt vægt på kønsdiversitet. Vi ansætter ikke kvinder, fordi de er kvinder, men fordi de har de bedste kvalifikationer. Det med at få børn betragter vi som en naturlig del af livet. Og at blive partner samtidig kan vi selvfølgelig sagtens få til at fungere, og det vil vi gerne understøtte,” fremhæver Casper Moltke-Leth.

 

Lighed og forskellighed

Advokatfirmaet har formuleret en strategi for socialt ansvar internt i organisationen, og her er et af fokusområderne lighed og forskellighed.

”Vi er et globalt firma. Hvor medarbejderne kommer fra, og hvordan de lever deres liv, er ikke det vigtigste. Vi kigger på kvalifikationerne. Hvis vi kan blive ved med at hyre og fastholde de bedste, har vi forhåbentligt et forspring i forhold til vores konkurrenter. Det er dyrt at uddanne medarbejdere, og det gør ondt hver gang, der er en, som forlader os, fordi vi mister vigtige kompetencer. Der er en kæmpe gevinst i, at medarbejderne ønsker at blive,” siger Casper Moltke-Leth.

Da Bird & Bird Danmark flyttede i nye lokaler sidste år, blev enkeltmandskontorerne droppet, og alle rykkede ud i et storrumskontor. For det giver bedre mulighed for at samarbejde og udveksle viden, og det er i sidste ende et gode for arbejdsmiljøet og den enkelte medarbejders faglige udvikling.

 

Trendsætter i branchen

Med Euromoney Legal Media Groups pris vil Bird & Bird være med til at sætte standarden i advokatbranchen i hele Europa. Krav om diversitet og socialt ansvar kommer til at spille en større rolle i fremtiden. Det er der ingen tvivl om, mener Casper Moltke-Leth.

”Mobiliteten i arbejdsstyrken stiger som følge af globaliseringen og digitaliseringen. Hvis advokatbranchen skal fastholde talenterne, er vi nødt til at forholde os til diversitet, ellers risikerer vi at blive sat bagud. Jobansøgere lægger vægt på, at de kan identificere sig med den virksomhed, som de arbejder i. De søger hen, hvor der bliver taget et socialt ansvar,” påpeger han.

Del denne fra K-NEWS

Skal vi holde dig opdateret?

Få besked om nye artikler og podcast direkte i din mailboks ved at tilmelde dig herunder.

Vi indsamler ikke data om dig – og journalistikken, vi leverer, er gratis.

Nyhedsmail. Ja tak