08. december 2020 - Corona-året 2020

Et år i coronasmittens tegn: "Vi har iværksat distanceledelse som ny disciplin"


Et meget specielt år går på hæld, og vi på K-News har spurgt en lang række af branchens beslutningstagere, hvordan de har navigeret sig selv, deres virksomheder og deres medarbejdere igennem 2020, hvor coronaepidemien har fyldt stort set alt. I dag fortæller head of Molt Wengel Anne Katrine Schjønning.

Tekst: Dan Poulsen


Det var nok de færreste mennesker, der kunne have forudset, hvor stor en betydning coronavirusset har haft for nationer, borgere og virksomheder.

I den danske advokatbranche har man også skullet forholde sig til den nye virkelighed med nye ønsker fra klienterne, nye forudsætninger for medarbejdernes arbejde og trivsel og ikke mindst en konstant sky af usikkerhed, der i skrivende stund fortsat gør det svært at planlægge fremtiden.

Men hvilken betydning har det haft for de enkelte kontorer? K-News har spurgt nogle af branchens beslutningstagere om deres syn på året, der snart er forbi. I dag følger oplevelserne fra Anne Katrine Schjønning fra Molt Wengel.

 

Hvordan har coronakrisen påvirket jer og jeres arbejdsbyrde i firmaet? 

"Vi har haft mindst lige så travlt, som vi havde før Covid-19. Vi rådgiver byggebranchen, og byggepladserne har været i gang gennem hele perioden, hvorfor byggeriet, efter omstændighederne, har været mindre påvirket af Covid-19, end vi havde forestillet os, det kunne blive.

I de første dage i foråret var der helt korte perioder med en mindre nedgang i antallet af nye sager, samt en lille stigning i ophold på eksisterende sager, i forhold til normalt.

Vi oplevede til gengæld, at den store efterspørgsel fra kunder på vores normale rådgivning hurtigt vende tilbage og yderligere til håndtering af de situationer, Covid-19 bragte med sig.

For øjeblikket mærker vi tydeligt en øget efterspørgsel på vores udbudskompetencer, som er en tendens vi ser fortsætte ind i 2021."

 

Hvad har I måttet gøre for at tilpasse jer tiden med corona?

"Vi havde forberedt os inden den store nedlukning fra d. 12. marts, så det kom ikke som et chok for os – alligevel er der sket utroligt meget nyt i perioden, som vi ikke havde forudsagt.

Aftenen før den store nedlukning var alle lederne på et konferenceopkald, hvor vi iværksatte vores nedlukningsplan, som bestod af:

- I de første dage: Stort fokus på at hjælpe vores kunder med rådgivning om håndtering af situationen og på at sikre gode kommunikationsveje og hjemmearbejdspladser til vores medarbejdere.

- I den første tid: Scenarieplanlægning og daglige møder i et Covid-19-reaktionsteam – et hold sammensat af forskellige kompetencer i ledelsesgruppen. Det gav os mulighed for at agere hurtigt og træffe gode beslutninger.

- I hele perioden: Digitale kommunikationskanaler såsom Microsoft Teams er blevet en naturlig del af den måde, vi mødes på, både med kunder og med hinanden. Det har krævet tilvænning både for vores medarbejdere og for vores kunder, men det gik meget hurtigere end først forventet.

- Særlig hjælp til vores kunder: Vi har bl.a. hjulpet vores kunder med at gennemføre digitale 1- og 5-årsgennemgange af byggerier samt afholdt prækvalifikationsmøder i forbindelse med udbud digitalt. Det er opgaver, som traditionelt altid har været med fysisk tilstedeværelse. Det kan sagtens lade sig gøre med gode resultater!

Situationen har også betydet, at vi kom i gang med webinarer. Vi har altid ønsket at dele vores viden og have aktiv dialog med vores kunder og andre i byggebranchen gennem vores kurser og andre vidensarrangementer. Indtil marts i år er disse foregået som fysiske events. Vores webinarer er blevet taget imod med åbne arme fra kunder og samarbejdspartnere, og vi har selv haft en god oplevelse med interaktionen i dette format. Vi ser frem til at fortsætte disse tiltag i samspil med de fysiske arrangementer.

Det blev også tydeligt for os, at vores ledere mødte store forandringer. Vi har derfor iværksat distanceledelse som ny disciplin, og vi har erstattet fysisk samvær med daglige checkin-møder på alle teams.

Det er gået rigtigt godt, og vi oplever både tilfredshed og stor effektivitet ved hjemmearbejde, men vi kan også mærke, at digitalt samvær ikke kan erstatte fysisk samvær 1:1. Derfor er lederne på vores teams opmærksomme på deres medarbejdere på en anden måde nu – det er blevet ekstra vigtigt for os, at bevare følelsen hos medarbejderen af at være en del af fællesskabet Molt Wengel. Som noget nyt har vi derfor en medarbejder, der har det ene formål at udvikle vores kultur og vores ledere.

Vi har også skabt plads om en virtuel kaffemaskine ved at holde vores fælles pomodoro-sessioner digitalt via MS Teams, så medarbejderne i pauserne har mulighed for at have det uformelle samvær, som ikke så nemt opstår digitalt.

Vi har også ansat nye medarbejdere under Covid-19 for at matche efterspørgslen på vores kompetencer."

 

Har I haft de nødvendige kvalifikationer inhouse til at imødegå opgaverne og de ændrede opgaver?

"Ja, vi er eksperter indenfor vores felt og har de nødvendige kompetencer repræsenteret bredt i virksomheden. Vores kunder har haft et stort behov for vores viden og kompetencer. Hvis den specifikke viden, der skulle bruges, ikke lå i ét team, er vi gode til at hjælpe hinanden på tværs af teams. Vi arbejder med videnroller, som kan dele ud af viden på tværs."

 

Hvordan kommer det til at kunne ses på jeres bundlinje? 

"Vi kan ikke isolere effekten af Covid-19 direkte på vores bundlinje. Vi forventer omtrent at nå i mål med det resultat, vi sigtede efter ved årets begyndelse.

Det er vores opfattelse, at Covid-19 har påvirket byggeriet mindre, end vi havde forestillet os, det kunne blive. Der er nogle bestemte omstændigheder for vores arbejde og kundernes virkelighed på byggepladserne, der har ændret sig. Men grundlæggende laver vi det samme, som vi gjorde før Covid-19. Essensen i vores arbejde er den samme – at gøre en mærkbar forskel ved at hjælpe vores kunder med at opføre gode bygninger til tiden og til budget." 

 

Hvad kan I påpege som positiv udkomme af corona i jeres virksomhed, og hvad kan I pege på som negativt?

Positivt:
Vi har accelereret og styrket vores udvikling af metoder til at arbejde klogere og øget fleksibiliteten for vores kunder og medarbejdere. Vi er også på nogle områder kommet tættere på vores kunder og samarbejdspartnere.

Negativt:
Vi kan mærke, at varigheden af Covid-19, som giver ’Corona-træthed’ de fleste steder, også er til stede i byggebranchen og truer i Molt Wengel. Vi er som mennesker sociale væsner, der har brug for at være i bevægelse, og det har der været mindre af. Både i metaforisk og bogstavelig forstand. Vi fokuserer på at opretholde gejsten internt med fokus på fremdrift og fællesskabet, og vi gør en ekstra indsats for at skyde energi ud i branchen i alle vores berøringer med kunder og samarbejdspartnere."

Del denne artikel

Hold dig opdateret

Tilmeld dig K-News nyhedsmail og få information om nye podcasts, portrætter, videoer og meget mere.

Tilmeld nyhedsmail