03. juni 2021 - GDPR

Europæisk non-profit-organisation vil stoppe cookie-terror via GDPR


Den europæiske non-profit-organisation – Noyb, hvor Max Schrems er formand, vil gøre op med cookie-banner-terror. For mange firmaer lever ikke op til GDPR, med den måde de spørger om 'consent' og tilladelse. Derfor har Noyb for nylig sendt mere end 500 udkast på klager til virksomheder, der bruger ulovlige cookie-bannere. Det oplyser Noyb i denne uge på deres hjemmeside.

Tekst: Cecilie Uhre / Foto: Shutterstock


Billedet: Udsnit af screendumps.

 

Ifølge GDPR-loven skal brugere give tilladelse til, at virksomheder må bruge deres personlige data, når de klikker rundt på forskellige sider på internettet.

Du kender sikkert møllen - et banner kommer op med spørgsmålet: Vi bruger cookies på vores website for at sikre, at det fungerer efter hensigten, forbedre og personalisere indhold… osv., må vi bruge dine cookies?

Og så kan du svare.

Det er dog meget sjældent at svarmulighederne blot er ”ja” og ”nej”.

Og derved lever mange af disse bannere ifølge Noyb ikke op til GDPR.

Istedet for en nem og enkel tilgang til at tage stilling, er det ofte gjort uoverskueligt og besværligt at give - eller ikke give - tilladelse. Det er den fremgangsmåde, der techpopulært har fået betegnelsen cookie terror.

I en nyhed på deres hjemmeside d. 31. maj i år, skriver de, at de netop har sendt 560 udkast til klager afsted til 560 hjemmesider i 33 forskellige lande. Alle lande i EU/EEA er inkluderede udover Malta og Liechtenstein, og de virksomheder, der har modtaget udkastet, er alt fra store firmaer som Google og Twitter til lokale hjemmesider, som har et relevant besøgstal.

Udkastet er gratis for virksomheder, da Noyb betaler for projektet gennem donationer fra omkring 4000 medlemmer. Noyb regner med, at de i løbet af 2021 vil sende yderligere 10.000 klager ud, skriver de i deres nyhed på hjemmesiden.

”…As we are funded by donations, we provide companies a free and easy settlement option - contrary to many law firms. We hope most complaints will quickly be settled and we can soon see banners become more and more privacy friendly,” siger Max Schrems, der er formand for Noyb til Noyb

 

GDPR-krav krænkes

Ifølge Noyb krænker mange virksomheder GDPR-kravene, idet de bruger såkaldte ”dark patterns” til at få mere end 90% af brugere til at trykke på tillad cookies-knappen, selvom industristatistik, ifølge Noyb, viser, at kun 3% af brugere i virkeligheden har lyst.

“A whole industry of consultants and designers develop crazy click labyrinths to ensure imaginary consent rates. Frustrating people into clicking ‘okay’ is a clear violation of the GDPR’s principles. Under the law, companies must facilitate users to express their choice and design systems fairly. Companies openly admit that only 3% of all users actually want to accept cookies, but more than 90% can be nudged into clicking the ‘agree’ button,” siger Max Schrems til Noyb.

Mange tror måske, at de irriterende bannere, der konstant dukker om, når man surfer rundt på internettet, er et direkte resultat af GDPR. Men i virkeligheden er det virksomhederne, der misbruger smarte designs til at krænke loven.

Dette vil Noyb gøre op med ved hjælp af en udvikling af et system, som automatisk opdager de forskellige typer af krænkelser.

Her vil et team gennemgå hjemmesiderne og derefter vil systemet automatisk lave en GDPR-klage, som virksomhederne gratis vil modtage via e-mail, forklarer Noyb på deres hjemmeside.

Del denne artikel

Hold dig opdateret

Få klar besked om nye artikler og podcasts direkte i din mailboks ved at tilmelde dig herunder.

Vi indsamler ikke data om dig - og journalistikken, vi leverer, er gratis.

Nyhedsmail. Ja tak