08/01/2020 - Artikel

GDPR kostede virksomheder over 3 mia. kroner i bøder i 2019


2019 blev året, hvor virksomheder og diverse institutioner i Europa for alvor fik kniven at føle ved brud på GDPR. Vi har samlet et overblik over nogle af de mest iøjnefaldende tal fra året der gik. 

Af Rasmus Lehmann Hylleberg


Mangen en dataansvarlig har nok haft ondt i maven over udsigten til de massive bøder, som GDPR lagde op til, da den trådte i kraft 26. maj 2018. Mens der dog var relativt stille i ikrafttrædelsesåret, så blev 2019 året, hvor bøderne for alvor begyndte at regne ned over de virksomheder, der ikke har levet op til forordningens regler.

Ifølge EU var der i september 2019 indhente bøder for ialt 327 mio. EURO. Skal man tro den amerikanske cloudservice-virksomhed Alpin, der på sin hjemmeside har samlet et løbende overblik over antallet af bøder, så landede tallet i 2019 på 428 mio. EURO (3,1 mia. kroner). Til sammenligning var det samlede bødeniveau i 2018 på 400.000 EURO.

Samtidig har antallet af sager også været massivt. Europa-Kommissionen har tidligere meldt ud der allerede i januar 2019 var indgivet 95.180 var klager over påståede krænkelser af GDPR til databeskyttelsesmyndigheder i Europa. De mest almindelige klager involverede telemarketing, salgsfremmende e-mails og videoovervågning. 

 

Store bøder til store aktører

Kigger man på nogle af de enkeltsager, der har været i 2019, så tegner bøden til British Airways på £183 mio. sig for den hidtil største. En bøde de blev pålagt af den britisk datamyndighed ICO for ikke at beskytte forbrugernes data. 

Samme ICO stod også bag bøden på £99 mio. til hotelkæden Marriott, for ikke at have styr på beskyttelse af gæsternes personlige oplysninger.

I Frankrig står de franske datamyndigheder bag en bøde på 50. mio. EURO udstedt til Google for ikke at sikre transparent og valideret samtykke i forhold annoncering på brugernes brugerflader.

Senest blev tyske 1&1 Telecom idømt en bøde på 9.5 mio. EURO i november måned for et sikkerhedsbrud i kommunikationsvejene hos firmaet, hvor alle personlige oplysninger var tilgængelige om alle kunder, hvis man blot angav navn og fødselsdato på en kunde. 

Del denne fra K-NEWS

Skal vi holde dig opdateret?

Få besked om nye artikler og podcast direkte i din mailboks ved at tilmelde dig herunder.

Vi indsamler ikke data om dig – og journalistikken, vi leverer, er gratis.

Nyhedsmail. Ja tak