Skrevet af Rasmus Lehmann Hylleberg


Om fire dage fylder GDPR ét år. Forordningen var et af sidste års måske største og vigtigste emner for hele den europæiske advokatstand, mens også virksomheder på tværs af Europa har været på den anden ende for at blive compliant med de nye regler. 

Og mens forordningen herhjemme så småt er ved at blive en del af hverdagen, så har GDPR sat for alvor sat sit aftryk udenfor Europas grænser, og det får nu Julie Brill, vice president og deputy general counsel hos Microsoft, til at efterspørge en national handlingsplan fra den amerikanske regering, hvor man på sigt forhåbentlig kan skabe et lignende regelsæt i USA.

I et blogindlæg på Microsofts hjemmeside henviser Julie Brill bl.a. til det lovarbejde man netop har gjort i Californien, hvor California Consumer Privacy Act som det første initiativ på statsniveau er inspireret af GDPR. I indlægget skriver Julie Brill bl.a.:

"Det (GDPR, red.) har inspireret en global bevægelse, der har fået lande rundt om i verden til at vedtage nye love om beskyttelse af personlige oplysninger, der alle er inspireret af GDPR. Brasilien, Kina, Indien, Japan, Sydkorea og Thailand er blandt de nationer, der har vedtaget nye love, foreslået ny lovgivning eller overvejer ændringer i eksisterende love, der vil bringe deres privatlivsregler i tættere overensstemmelse med GDPR", skriver hun i indlægget.

 

Opbakning blandt techgiganter

Det er ikke første gang, at en international techvirksomhed opfordrer til mere sammenhængende lovgivning i forhold til behandling af data. Allerede i efteråret var Apples CEO Tim Cook ude med tanker om at gennemføre et verdensomspændende GDPR.

Mens databeskyttelse og retningslinjerne i forordningen vækker genklang hos de vestlige techgiganter som Apple og Microsoft, så ser det fortsat anderledes ud, hvis man vender opmærksomheden mod øst, hvor Kina har et helt andet mindset, når det kommer til behandling af data hos borgere og forbrugere.

 

 

Del denne fra K-NEWS

Skal vi holde dig opdateret?

Få besked om nye artikler og podcast direkte i din mailboks ved at tilmelde dig herunder.

Vi indsamler ikke data om dig – og journalistikken, vi leverer, er gratis.

Nyhedsmail. Ja tak