En noget bemærkelsesværdig sag har netop nået sin afgørelse ved EU-Domstolen. Sagen omhandler det verdenskendte modebrand Christian Louboutin og tager stilling til, om der kan ske varemærkeregistreringen af firmaets ikoniske røde såler. Til grund for afgørelsen vægtede domstolen i den konkrete sag, at den røde farves anvendelse på et afgrænset område af den højhælede sko ikke er ensbetydende med, at varemærket består af udformningen af skoen/sålen.

Det der gør sagen så bemærkelsesværdig er ifølge partner og advokat med speciale i IP/Immateriel ret hos DAHL Advokatfirma Søren Wolder det faktum, at der med dommen tages stilling til forståelsen af, hvad en vares udformning er i forhold til at anvende et varemærke på et bestemt område af produktet. Helt konkret, så har EU-Domstolen taget stilling til, at et varemærke, der i sin helhed udelukkende består af en farve på skoens sål, altså kan varemærkeregistreres og dermed betegnes som et tegn, der er med til at adskille varemærket fra andre produkter på linje med andre logoer, tegn, bogstaver o.lign.

”Louboutins varemærke er ikke nyt, og det er registreret i mange lande, men det har historisk set altid givet udfordringer at håndhæve varemærkeretten til den røde farve” siger han og uddyber:

”Det der imidlertid også springer i øjnene er forståelsen af, hvad et varemærke kan være. I almindelig forstand kan det være et navn, ord, logo eller andet tegn, og her er det så den røde farve på sålen, som EU-Domstolen har fastslået kan registreres som et varemærke.”

 

Kampen om farverne

Det er dog ikke første gang, at der er blevet krævet varemærkeret eller ligefrem decideret patent over farver.

Allerede tilbage i 1960 fik den franske kunstner Yves Klein patentret over en særlig blå farvetone, den såkaldte International Klein Blue.

I 2011 fik danske Grundfoss varemærkeretten til den rustrøde farve på deres varmepumper.

Og i 2016 fik den britisk-indiske skulptør Anish Kapoor patent på den meget omstridte Vantablack, der eftersigende er så sort, at den kan absorbere 99,964% sollys.

Ifølge Søren Wolder er det vigtigt i denne sammenhæng at skelne mellem varemærkeret og patentretten. Patentretten kræver nemlig en decideret teknisk opfindelse, og det er de færreste farver, der ikke findes i forvejen.

"Der er mange som bruger patent, som en samlebetegnelse i forhold til eneret, og det er forkert – varemærkeretten dækker, at man kan få eneret til et tegn, der kan definere og adskille et produkt fra andre. Hvis du har et patent, har du eneretten til at anvende en teknisk opfindelse,” siger han og fortsætter:

”Louboutin har altså ikke fået patent på sin røde farve - det de foreløbigt har vundet er rettens tilkendegivelse af, at den oprindelige varemærkeregistrering kan opretholdes, og at de fortsat har eneret til at bruge netop denne røde farve som varemærke på deres sko.”

Del

Ikonisk modebrand vinder retten til de røde såler


Hold dig opdateret

Tilmeld dig K-News nyhedsmail og få information om nye podcasts, portrætter, videoer og meget mere.

Nyhedsmail. Ja tak