08/08/2025 - Digitale rettigheder

Advokat i opråb: Myndighederne løfter ikke opgaven, når de ikke retsforfølger techgiganterne


Danske Liza Lovdahl Gormsen, der siden 2019 har arbejdet på et gruppesøgsmål mod Facebook, savner opbakning fra de danske konkurrencemyndigheder. Hun mener ikke, at de løfter opgaven. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen afviser kritikken af styrelsen arbejde.


Det kommer rundt regnet til at koste 10 år, 500 millioner kroner og ubeskriveligt mange timer for et hold på 17 mennesker at føre et søgsmål mod techgiganten Facebook. En sag, der langt nemmere kunne være håndteret af eksempelvis de danske konkurrencemyndigheder

Sådan lyder det fra advokat Liza Lovdahl Gormsen, der er i gang med netop dette.

”Jeg er ligesom den her isbryder ude på isen. Det er ret anstrengende, det koster en masse penge, og man skal hele tiden slås om alle mulige ting. Kan det virkelig være rigtigt, at private forbrugere skal gå op imod de her store techgiganter? Skulle det ikke være konkurrencemyndighederne, der gør det?”

Liza Lovdahl Gormsen begyndte sammen med sit team at arbejde på sagen mod Facebook i 2019, og som forløbet er skitseret lige nu, kan den ende med at løbe frem mod slutningen af 2028. Gruppesøgsmålet på vegne af 46 millioner mennesker er anlagt i England og omhandler ulovlig datahøstning, som K-NEWS tidligere har beskrevet.

Det er et søgsmål, som en privatperson ifølge konkurrenceadvokaten ikke ville kunne anlægge i Danmark, hvor det kun er Forbrugerstyrelsen eller Forbrugerombudsmanden, der har mulighed for at føre den type gruppesøgsmål.

 

Tyskland baner vejen – hvor er Danmark?

Men når det kommer til at gå forrest i konkurrencesagerne mod de store techgiganter, så skal man spejde langt efter de danske konkurrencemyndigheder, siger Liza Lovdahl Gormsen. I det forreste felt finder man ifølge konkurrenceretsadvokaten lande som Tyskland, Italien og Frankrig.

”Tyskland er totalt banebrydende inden for det her, de har om nogen taget nogen sager mod Facebook, og er nok det mest aktive land i Europa på det her område. Frankrig er meget langt fremme, og det er Italien også – et land, der ikke har nogen former for ressourcer, alligevel er de længere fremme end Danmark i de her sager,” siger Liza Lovdahl Gormsen.

”Vi hører om alle de her virkelig aktive konkurrencemyndigheder – de svenske, norske og tyske. Men hvor er de danske konkurrencemyndigheder? Hvorfor er det, at Forbrugerstyrelsen eller Forbrugerombudsmanden ikke tager de her sager? Jeg undrer mig over, at man aldrig hører noget om det – der sker ingenting,” siger Liza Lovdahl Gormsen.

For at bygge en stærk sag mod Facebook har Lovdahl Gormsen alliereret sig med eksperter og ”kæmpestore navne”, siger advokaten og henviser til blandt andre den økonomiske ekspert Fiona Scott Morton, som er professor på det prestigefulde amerikanske universitet Yale, og som stod til en toppost hos Europa-Kommissionen som cheføkonom, før hun trak sit kandidatur tilbage i 2023.

Foruden Europa-Kommissionen er hun også i løbende dialog med eksperter i USA og Australien. Lige nu er øjnene rettet mod Liza Lovdahl Gormsen, mens de fleste andre lande tager bestik af sagens udvikling, så de kan tage ved lære, før de selv går videre. Vidensdeling på kryds og tværs af landene har været og fortsætter med at være utrolig vigtig, pointerer advokaten.

”Tyskland har ført en sag mod Facebook, hvor konkurrencemyndighederne fik medhold i retten. Her har man fundet, at der har været misbrug af data, og det er der blevet støttet op om fra EU-domstolen. De har ikke sat en værdi på data, men de er kommet frem til, at der har været misbrug af data, så det er også en del af min sag,” siger Liza Lovdahl Gormsen.

 

Mere regulering

På europæisk plan er der blevet introduceret ny lovgivning som eksempelvis Digital Markets Act, DMA. Den trådte i kraft i slutningen af 2022, og virksomhederne har haft en frist indtil marts 2024 til at opfylde de nye regler, der blandt andet skal skabe mere gennemsigtighed og mere konkurrence – som blandt andet rammer virksomheder som Apple, Microsoft, Amazon, Meta og Google. Og i England har man tilsvarende i 2024 introduceret Digital Markets, Competition and Consumers Act, DMCC Act, der er trådt i kraft i år.

”Der er sket rigtig meget. Europa-Kommissionen er begyndt at gå ind i de søgsmål, hvor der har været forbrugerudnyttelse,” siger Liza Lovdahl Gormsen, der dog savner endnu mere handling fra myndighederne i disse sager.

”Jeg er jo banebrydende på det her område, for indtil videre har konkurrencemyndighederne taget sager, som handler om, at dominerende virksomheder udelukker konkurrenten. Min sag er den første sag, hvor vi bruger konkurrenceloven i en sag om udnyttelse af forbrugernes data,” siger Liza Lovdahl Gormsen.

Det bør optage os alle sammen, for det har konsekvenser for alle, ”hvad data er værd”, og af den årsag bør myndighederne også gå aktivt ind i disse sager, lyder det.

”Man bliver nødt til at tænke mere holistisk, fordi det er noget, der vedrører os alle sammen. Mange taler også om de strømninger, der er i samfundet – at de her techplatforme kan gå ind og manipulere valg og manipulere, hvordan folk stemmer. Det hele hænger sammen, for den eneste grund til, at de har mulighed for denne form for manipulering er deres adgang til data. Der er mange folk, der ikke ved, hvad der foregår, og dem, der ved det, ved ikke, hvad de skal gøre ved det,” siger Liza Lovdahl Gormsen.

Mange forbrugere er eksempelvis godt klar over, at den data, de lægger ud på Facebook og Instagram, bliver brugt af koncernen bag, Meta. Men de tænker måske mindre over de data, de ”efterlader på internettet” – eksempelvis når de har booket et bord på en restaurant eller bestilt en rejse, pointerer hun.

 

”En helt fundamental skævvridning”

En anden årsag til, at konkurrenceretsadvokaten vil have myndighederne på banen, er ressourcerne og økonomien. De bedste procesadvokater kan koste op mod en million pund om ugen, og ”man har brug for en procesadvokat, der er respekteret af Højesteret”, lyder det fra Lovdahl Gormsen. Sagen, der er berammet til ti uger i 2027, vil derfor ende med at koste 10 millioner pund alene for procesadvokaten.

Og så er der de andre i teamet, såsom økonomer og advokater, der også bidrager til sagen. Det er sådan, det samlede søgsmål i runde tal løber op i de estimerede 500 millioner kroner. Hvilket er finansieret af den amerikanske investeringsfond Elliot Management gennem deres investeringsrådgiver Innsworth i England.

”Det er virkelig mange penge. De her sager er så dyre at føre, at der kun er få, der har råd til at føre de her sager. Det kan heller ikke være rigtigt,” siger Liza Lovdahl Gormsen.

Derudover ville myndighederne ikke skulle igennem de samme kampe om at få udleveret dokumenter, og det kunne være med til at forkorte sagerne – derfor er de velplaceret hos myndighederne, argumenterer Lovdahl Gormsen.

”Konkurrencemyndighederne har mulighed for at pålægge frigivelse af dokumenter til brug for bevisførelse, og så har de (virksomheder under anklage, red.) ikke noget andet valg end at udlevere dem. Det er ikke noget, jeg som privatperson har mulighed for. Jeg skal igennem retten for at få udleveret dokumenter, der skal bruges som bevisgrundlag, og Facebook gør alt for at modsætte sig udlevering,” siger Liza Lovdahl Gormsen.

Eksempelvis tog det de tyske konkurrencemyndigheder tre år at føre en tilsvarende sag, hvorimod Liza Lovdahl Gormsen først forventer at kunne afrunde dette søgsmål, hun har arbejdet på siden 2019, i slutningen af 2028.

”Jeg ved godt, at de (konkurrencemyndighederne, red.) har få ressourcer, men hvis man skulle prioritere sine ressourcer, så skulle man da prioritere dem på at gå op imod de mest dominerende virksomheder, når der er tegn på misbrug af den dominerende stilling – såsom techgiganter. Og jeg siger ikke, at det er billigt, men det er stadig langt billigere, hvis de her sager bliver taget i offentligt regi end i privat regi. Det er en helt fundamental skævvridning i det her,” siger Liza Lovdahl Gormsen og tilføjer:

”Det er også derfor jeg spørger: Hvorfor er det lige præcis at den lovgivende magt har givet konkurrencemyndighederne lovgivningen (mandat, red.) til at gå efter de her virksomheder – og så bruger de ikke de redskaber og ressourcer?”

K-NEWS har forelagt kritikken for Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der ikke har nogen kommentarer, men oplyser, at ”den ikke kan genkende det billede, Liza Lovdahl Gormsen tegner af styrelsens arbejde.”

Del denne fra K-NEWS

Skal vi holde dig opdateret?

Få besked om nye artikler og podcast direkte i din mailboks ved at tilmelde dig herunder.

Vi indsamler ikke data om dig – og journalistikken, vi leverer, er gratis.

Nyhedsmail. Ja tak