21/06/2023 - Fremtidens arbejdsmarked

"Arbejdsgiverne evner ikke at forstå de unge ud fra de unges verdensbillede"


Fremtidens arbejdsgivere er nødt til at gå nysgerrigt ind i de unges opfattelse af verden, hvis de skal kunne skabe de rammer, der får de unge til at blive på arbejdspladsen i fremtiden. Sådan lyder det fra sekretariatsleder hos ungdomsorganisationen Naima Yasin, der på dette års Folkemødet tog debatten om de unges krav til arbejdspladsen med formand for Djøf Advokat Rasmus Thingholm.

Tekst: Rasmus Lehmann Hylleberg

Podcast fra Karnovs K-NEWS hostes hos eksterne lydtjenester. Du kan læse om Blubrry’s persondata politik her og om Spreakers her. Vil du vide mere om hvordan Karnov behandler dine persondata, kan du finde Karnovs egen persondatapolitik her.



Foto: Rasmus Lehmann Hylleberg

Hvis fremtidens arbejdsgivere skal have fat i morgendagens talenter, så er de nødt til at anlægge et helt andet syn på de unge, de gerne vil ansætte.

Sådan lyder det fra Naima Yasin, der er sekretariatsleder for den partineutrale ungdomsorganisation SAGA, der blandt andet arbejder for at give ungdommen en stemme i den offentlige debat. 

I debat med formand for Djøf Advokat Rasmus Thingholm på dette års Folkemøde peger hun på, at arbejdsgiverne har en kæmpe opgave i at give plads og ikke mindst tilladelse til, at de unge kan bruge deres stemme i de forandringer, der sker i virksomhederne. 

For det er en helt anden type medarbejdere, som fremtidens arbejdsgivere skal ansætte end de unge, der har præget arbejdsmarkedet de sidste 20 år, fortæller Naima.

"Den generation, der kommer nu, de har ikke på samme måde som os skulle kæmpe for noget - de er resultatet af alt det, vi andre har kæmpet for i mange år. Og derfor har de også et helt andet mindset, når de træder ind på en arbejdsplads," siger Naima Yasin.

Og netop det forhold, at ungdommen skal bruge sin stemme, det bifalder Rasmus Thingholm. Ifølge ham skal de unge advokatfuldmægtige og advokater i langt højere grad gå sammen og støtte hinanden i deres krav og behov, så det ræsonnere på ledelsesgangene.

"Det er super vigtigt, at de unge tager dialogen med hinanden om deres behov, for med dialogen kommer også involveringen," siger han.

 

Transparens og mening er essentielt

Begge mener de, at transparens og mening er essentielle drivkræfter for, at ungdommen vælger virksomheder til. Og derfor giver det heller ikke mening, at så mange store advokathuse går med på agendaen om at ramme den første milliard kroner i omsætning, lyder det.

"Det handler jo om at skabe mening - hvad betyder det, hvis vi ikke er her i morgen. Derfor giver det heller ikke mening, at nogle branchemedier har så travlt med at skrive om jagten på en milliard kroner i omsætning, og jeg forstår tilsvarende ikke, hvorfor man som advokathus stiller op for at kommentere på det. For det er jo ligegyldigt."

Du kan høre hele diskussionen om fremtidens arbejdsstyrke og ungdommens krav i ovenstående player eller i din foretrukne podcast-app.

Del denne artikel

Skal vi holde dig opdateret?

Få besked om nye artikler og podcast direkte i din mailboks ved at tilmelde dig herunder.

Vi indsamler ikke data om dig – og journalistikken, vi leverer, er gratis.

Nyhedsmail. Ja tak