18/06/2025 - Nedlæggelse af borgerrådgiveren i Københavns Kommune

Begrundelsen bag omstrukturering af borgerrådgiverfunktionen i København stemplet som fortrolig


Økonomiforvaltningen afviser at uddybe begrundelsen for, hvorfor de ikke vil give aktindsigt i de politiske begrundelser bag sammenlægningen af borgerrådgiverfunktionen med Københavns interne revision. De henviser til politikernes fortrolige forhandlingsrum. Torsdag skal aftalen, der ifølge kommunen selv betegnes som en nedlæggelse af de nuværende funktioner, formelt stemmes igennem i borgerrepræsentationen.

Tekst: Rasmus Lehmann Hylleberg


Offentligheden må ikke få at vide, hvilke argumenter og analyser, der ligger bag beslutningen om at sammenlægge den uafhængige borgerrådgiver i Københavns med kommunens interne revision. Det er fortroligt, oplyser Økonomiforvaltningen, som K-NEWS har bedt om aktindsigt hos.

Der er med andre ord ingen af de beslutningsreferater eller notater fra de politiske drøftelser om sammenlægningen af de to funktioner, som får lov at se offentlighedens lys, da de er stemplet som interne og altså dermed fortrolige.

Sådan begrundes den aktindsigt, som redaktionen på K-NEWS 28. maj har fået tilbage fra Økonomiforvaltningen.

Af svaret på vores forespørgsel på årsagerne bag beslutningen om sammenlægningen, fremgår det, at der ligger fem dokumenter til grund for beslutningen om at sammenlægge de to funktioner i én enhed, men også at alle dokumenterne er fortrolige, da de er interne dokumenter. Det drejer sig konkret om dokumenterne:

  • Dokument 2025-0010594-23 – Bilag 4 – Notat om uafhængige funktioner (FORTROLIGT)
  • Dokument 2025-0064478-15 – Bilag 5 (baggrund) – Supplerende notat om uafhængige funktioner (FORTROLIGT)
  • Dokument 2025-0127504-10 – Fortroligt udkast til aftaletekst om ressort og styregruppemøde tirsdag d. 29. april kl. 12.00 – 13.45
  • 2025-0127504-01 – Udkast til aftaletekst om ressort april 2025 (FORTROLIGT)
  • Dokument 2025 – 0064478-10 – Mødeforberedelse til OB

Vi har på K-NEWS klaget over Økonomiforvaltningens afvisning af aktindsigt. Vi anser det for væsentlig information, at offentligheden kender til, hvilke argumenter og overvejelser, der ligger bag, når landets største kommune ændrer på den interne uafhængige institution, som i mere end tyve år har sat åbenhed i forvaltningen på agendaen. Vi har derfor bedt om en uddybning af, hvorfor de har afvist vores aktindsigt.

Økonomiforvaltningen oplyser i et skriftligt svar, at:

”Dokumenterne er fortrolige, fordi de indgik i de politiske forhandlinger, og fortroligheden vedrører hensynet til at give politikkerne et fortroligt forhandlingsrum,”

men også at

”Det er en afvejning, kommunen har foretaget som led i vurderingen af spørgsmålet om meraktindsigt. Kommunen har fundet, at hensynet til at beskytte kommunens interne beslutningsproces og det politiske forhandlingsrum vejer tungere end hensynet til din interesse i at få indsigt i dokumenterne.”

(...)det her er Danmarks ældste og tungeste borgerrådgiverpost, flagskibet. Så det vil man klart lægge mærke til i andre kommuner. Om det betyder en reel dominoeffekt, det ved jeg ikke, men jeg håber det virkelig ikke

Citat: Michael Gøtze, professor i forvaltningsret på Københavns Universitet

 

Slutteligt henviser Økonomiforvaltningen til, at man har foretaget en afvejning som led i vurderingen af meroffentlighed:

”Kommunen har fundet, at hensynet til at beskytte kommunens interne beslutningsproces og det politiske forhandlingsrum vejer tungere end hensynet til din interesse i at få indsigt i dokumenterne”.

K-NEWS har efterfølgende påklaget afgørelsen med henvisning til netop behovet for meroffentlighed og offentlighedens interesse i forvaltningens beslutningsprocesser.

 

Professor: Nedlæggelse og lukkethed er et paradoks

Økonomiudvalget godkendte den nye ressortomlægning og dermed også reorganiseringen af borgerrådgiver og intern revision på et møde den 3. juni. Dog med den protokolbemærkning, at de to enheder ikke skal slås sammen, men derimod skal eksistere uafhængigt af hinanden under én samlet ledelse. Ordlyden er dermed blevet ændret siden den oprindelige aftaletekst, hvor borgerrådgiver og intern revision blev lagt sammen i én samlet enhed. Det fremgår af referatet fra Økonomiudvalgets møde den 3. juni, som er offentliggjort på kommunens hjemmeside.

Den nye formulering af aftalen skal formelt godkendes af den samlede borgerrepræsentation torsdag den 19. juni.

I dagsordenen til mødet uddyber kommunen, hvad ressortomlægningen ikke handler om. Økonomiudvalget slår fast, at reorganiseringen ikke har noget med personlige forhold at gøre, hvorfor man ikke finder det nødvendigt at få en udtalelse fra Borgerrådgiverudvalget. Og så er det første gang, at kommunen selv betegner reorganiseringen som en nedlæggelse af den eksisterende funktion:

“Da nedlæggelsen af den nuværende stilling som Borgerrådgiver ikke beror på tjenstlige eller personlige forhold, men derimod på en politisk aftale om ændringer af den nuværende ressortopdeling indgået af en samlet Borgerrepræsentation, findes det ikke fornødent at indhente en forudgående erklæring fra Borgerrådgiverudvalget, og det foreslås, at denne proces fraviges. Beslutning om nedlæggelsen af den nuværende stilling som Borgerrådgiver træffes herefter af Borgerrepræsentationen.”

Men der er stadig ikke givet indsigt i, hvilke konkrete begrundelser, som ligger til grund for beslutningen om at nedlægge de to eksisterende funktioner og samle begge enheder i én.

Den manglende åbenhed har K-NEWS forelagt professor i forvaltningsret Michael Gøtze, der ikke forstår argumentet for at holde beslutningsprocesserne så tæt til kroppen.

”Det er jo et paradoks, at når man taler om borgerrådgiveren, der selv har arbejdet for transparens, så er det et paradoks, at vi ikke kan få lov at se bare noget af beslutningsgrundlaget for den her beslutning,” siger han til K-NEWS.

Han ser positivt på, at man fra kommunens side bevarer et specifikt juridisk og forvaltningsretligt team, men han frygter, at det vil være en stækkelse af borgerrådgiverens mandat, at funktionen nu er samlet i en bredere afdeling med ny leder, der også skal varetage økonomi, databeskyttelse og whistleblowerfunktion.

Og så er der også effekten i andre kommuner, siger han:

”Jeg tror, det vil være noget, man lægger mærke til – det her er Danmarks ældste og tungeste borgerrådgiverpost, flagskibet. Så det vil man klart lægge mærke til i andre kommuner. Om det betyder en reel dominoeffekt, det ved jeg ikke, men jeg håber det virkelig ikke. For borgerrådgiveren rykker altså en etage ned med den her manøvre.”

Del denne fra K-NEWS

Skal vi holde dig opdateret?

Få besked om nye artikler og podcast direkte i din mailboks ved at tilmelde dig herunder.

Vi indsamler ikke data om dig – og journalistikken, vi leverer, er gratis.

Nyhedsmail. Ja tak