22/11/2023 - Magtens Tredeling #159

Forbrugerrådet Tænks anmeldelse af otte influencere balancerer på tyndt juridisk grundlag


Forbrugerrådet Tænks anmeldelse af otte influencere for blandt andet skjult markedsføring fører næppe til domstolsprøvelse, mener markedsføringsretsekspert.

For nok er problemerne med reklamer, der overtræder markedsføringsloven på sociale medier, massive. Men anmeldelserne illustrerer desværre, at man er startet det helt forkerte sted, da sagerne sandsynligvis ikke har substans nok til at nå hele vejen til domstolene, vurderer hun.



Fotokredit af Heidi Højmark Helveg: Rasmus Lehmann Hylleberg, samt screendump af anmeldelse til Forbrugerombudsmanden

 

”Der bliver anmeldt for skjult reklame i situationer, hvor influenceren reklamerer for sig selv. Og det jeg altid vil fastholde, det er, at man kan ikke lave skjult reklame for sig selv.”

Sådan siger Heidi Højmark Helveg, markedsføringsretsekspert og advokat hos CoPlay. Hun henviser til de otte sager, der nu er blevet anmeldt til Forbrugerombudsmanden af Forbrugerrådet Tænk for brud på markedsføringsloven, herunder blandt andet skjult reklame og promovering af spiritus til unge. 

For nok er der masser af problemer at tage fat på, når det kommer til de juridiske overtrædelser, i forhold til reklamer og markedsføring på sociale mediekanaler. Så selvom vi kun har set toppen af isbjerget, som Forbrugerrådet Tænk udtaler til Berlingske, så har man i hendes optik taget fat i det forkerte isbjerg.

”Det er måske den forkerte top af det forkerte isbjerg. Jeg ville have valgt et andet isbjerg, altså nogle af de influencere som også henvender sig med sundhedsråd, slankeråd, plastikkirurgi. Alle de her ting, der kan få børn og unge til at føle sig forkerte," siger hun i nyeste episode af podcasten Magtens Tredeling om de otte anmeldte sager fra Forbrugerrådet Tænk.

 

De unges beskyttelse online

Anmeldelsen af de otte influencere sker da man fra Forbrugerrådet Tænks side mener, at der er flere eksempler på direkte overtrædelser af markedsføringsloven. 

»Børn har ikke den samme erfaring med at afkode budskaber og er af natur lettere påvirkelige. Derfor stiller lovgivningen også særlige krav, når det drejer sig om børn,« siger seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk Marie Frank-Nielsen til Berlingske.

Og hun bakkes op af blandt andet foreningen Tech & Childhood, samt Medierådet for Børn og Unge. Forperson Miriam Michaelsen sagde blandt andet sådan her, da vi på K-NEWS i 2021 satte fokus på problematikken omkring børns ageren som influencere på sociale medier:

“Den digitale verden er uigennemskuelig for dig som forbruger. Hvordan kan et almindeligt menneske gennemskue, hvad de giver væk, når de går ind i influencerverdenen. Jeg er advokat og har beskæftiget mig rigtigt meget med det her område, og jeg synes fortsat, at det er svært at gennemskue. Så hvordan kan vi forvente, at helt almindelige unge mennesker kan?"

Men ifølge Heidi Højmark Helveg er der nok ikke så meget at komme efter i de anmeldte sager. Hun henviser blandt andet til, at influencer Morten Münster, der er anmeldt for skjult reklame af Circle K, afviser al samarbejde med Circle K, ligesom også firmaet selv afviser.

”Forbrugerombudsmanden skal jo have noget mere for at bruge ressourcer på at gå ind i sådan en sag her, der er så mange klare åbenbare sager hvor reglerne bliver overtrådt”

Desuden mener hun at børn og unge faktisk er beskyttet i den danske markedsføringslov. Faktisk er Danmark langt foran vores europæiske naboer, når det kommer til netop beskyttelsen af børn og unge, mener hun.

"Mig bekendt er det ikke en lovgivning (markedsføringslovens §11, red.), vi har i særlig mange andre lande. Det er jo ikke noget der kommer fra EU, og jeg kan faktisk være i tvivl om, hvorvidt det er i overensstemmelse med vores EU-retlige forpligtelser, fordi det er noget, vi bygger ovenpå markedsføringsloven. Én ting er, at man skal have agtpågivenhed, men den her bestemmelse om børn og sociale medier, er jeg ikke sikker på, er inden for skiven i forhold til de her EU-regler, der er et totalt harmoniseringsdirektiv. Så det siger, at vi har nogle ret strikse regler på det her punkt.”

Hun er enig i, at influencere, der arbejder med indhold rettet mod børn, har et kæmpe ansvar. Men hun tvivler på, at der i de anmeldte sager er nok juridisk grobund for, at de ryger videre til domstolene og får medhold. 

”Børn er beskyttet juridisk, og for at vi skal tale markedsføringslov, så skal det jo være markedsføring. Jeg vil ikke gå ud og kritisere konkrete influencere, jeg kigger på de konkrete sager i forhold til at vurdere, om der er noget, som er i strid med markedsføringsloven eller ej. Selvfølgelig har influencere et kæmpestort ansvar, og selvfølgelig er der nogle influencere derude, som er langt uden for skiven, og jeg ville måske hellere have taget nogle af dem op og indberettet dem. Og jo, der er måske noget af det her, der er uden for skiven, men jeg synes børn har en god beskyttelse, og jeg tror man har en bedre beskyttelse, end man havde før i tiden.”

Og så er der det med ansvaret. For ifølge Heidi Højmark Helveg, så er den hovedansvarlige i disse sager den erhvervsdrivende og altså ikke influenceren eller bureauet bag. 

”Det er som udgangspunkt den erhvervsdrivende, der bliver reklameret for. Det der står i bestemmelsen er, at den erhvervsdrivende, der laver reklamer, skal sikre sig, at det fremstår som reklame. Hvis der havde været et samarbejde mellem Morten Münster og Circle K, så ville det være Circle K, der var hovedansvarlige her. Men så er der nogle, der kan være medvirkende, og her kigger man mod influenceren og bureauerne bag," siger hun.

Du kan høre hele udsendelsen af Magtens Tredeling via din foretrukne podcast-app.

 

Del denne fra K-NEWS

Skal vi holde dig opdateret?

Få besked om nye artikler og podcast direkte i din mailboks ved at tilmelde dig herunder.

Vi indsamler ikke data om dig – og journalistikken, vi leverer, er gratis.

Nyhedsmail. Ja tak