Foto: Screendump fra Københavns Kommunes pressemeddelelse og LinkedIn-opslag fra Johan Busse
Københavns borgerrådgiver og revisionschef skal fra 1. januar 2026 lægges sammen i én samlet enhed. Kommunen sammenlægger de tidligere uafhængige enheder i én ny enhed, der får titlen Borgerrådgiver, Revisionschef og Databeskyttelsesrådgiver.
Den endelige sammenlægning skal formelt stemmes igennem i et møde i Økonomiudvalget tirsdag den 3. juni og godkendes af den samlede borgerrepræsentation ved et møde den 19. juni. Men eftersom repræsentanter fra alle kommunens partier allerede har skrevet under på udkastet til aftalen og altså pressemeddelelsen, der blev sendt ud den 7. maj, er aftalen så godt som vedtaget. I praksis betyder det, at både borgerrådgiver Johan Busse og revisionschef Jesper Andersen begge bliver opsagt per 31. december 2025.
Den 7. maj kunne Københavns Kommune i en pressemeddelelse fortælle, at kommunens borgmestre havde underskrevet en ny politisk aftale, der betyder en større reorganisering af kommunens ressortområder.
I den endelige politiske aftale finder man også en sammenlægning af borgerrådgiveren og den interne revision i en ny funktionsbeskrivelse, der altså får titlen Borgerrådgiver, Revisionschef og Databeskyttelsesrådgiver. Modsat de andre sammenlægninger er der ingen steder anført med hvilken begrundelse kommunen har valgt at sammenlægge borgerrådgiver og intern revision i én enhed. Hverken borgerrådgiver eller intern revision er nævnt i ressortanalysen.
Et lukket forløb
Den endelige politiske aftale beror som nævnt på en større analyse af potentialerne for at reorganisere kommunens ressortområder. Og mens de enkelte forvaltningers udviklingspotentialer ved reorganisering er gennemgået over 397 siders analyse, så er borgerrådgiveren og intern revision kun nævnt i indledningen af analysen opdrag, hvor der står, at analysen omfatter hele Københavns Kommune og dermed også borgerrådgiver og intern revision.
På K-NEWS har vi den 21. maj anmodet Københavns Kommune om aktindsigt i de dokumenter og notater, der ligger til grund for beslutningen om at sammenlægge de to funktioner.
Men kommunen afviser at give os aktindsigt i notaterne med henvisning til, at der her er tale om interne dokumenter, som ikke er afgivet til udenforstående. Det drejer sig konkret om fem dokumenter, der enten er navngivet som notater, fortroligt udkast og udkast til aftaletekst.
Kommunen afviser desuden at give indsigt i dokumenterne bag aftalen med krog i bestemmelsen om meroffentlighed på grund ”de hensyn, der ligger bag kommunens begrundelse for ikke at meddele aktindsigt, og på den anden den berettigede interesse, som du måtte antages at have i, at anmodningen om aktindsigt imødekommes.”