En ny ændring af færdselsloven betyder, at en 18-årig ikke må drikke en enkelt øl, før han kører sine forældres Mazda – men han må gerne drikke en øl, og derefter kører en tur på sin onkel Jørgens motorcykel.
Det lyder absurd, og det er absurd, siger mangeårig ekspert, forfatter og tidligere retspræsident ved Retten i Roskilde, Niels Waage, i et interview i Magtens Tredeling. Den nye ændring af færdselsloven, hvor promillegrænsen for bilister med kørekort under tre år sættes ned til 0,2, har skabt et system, der ifølge Waage er “indviklet, ulogisk – og helt uholdbart for domstolene”.
Ændringen gælder nemlig kun for person- og varebiler. Ikke for lastbiler, busser eller motorcykler. Resultatet er, at en ny bilist kan dømmes for spirituskørsel med en promille på 0,25 i en Toyota Aygo – men være helt straffri, hvis samme person kører med samme promille på motorcykel eller i lastbil.
“Det, der for mig er fuldstændig absurd her, det er, at man laver noget lovgivning, der ikke bare er indviklet, men også er ulogisk,” siger Waage. “Det vil sige, at domstolene bliver sat i nogle fuldstændig uholdbare situationer.”
Ifølge ham er rationalet bag lovændringen nærmest ikke til at opdrive. Hverken i forarbejderne eller i ministerens svar til Folketinget kunne han finde en sammenhængende forklaring på, hvorfor enkeltstående promiller skal behandles vidt forskelligt alt efter køretøjstype eller førerens anciennitet. Men han er dog ikke i tvivl om, at det er et forsøg på lave lovgivning, der adresserer statistikkerne som tydeligt viser, at unge bilister er overrepræsenteret i alkoholrelaterede ulykker.
Et eksempel: Tre års fængsel i bil – bøde på motorcykel
Ifølge Waage bliver konsekvenserne særligt dramatiske, når lovændringen kobles sammen med straffelovens regler om uagtsomt manddrab.
En ny bilist, der forvolder et dødsfald med en promille mellem 0,21 og 0,5 i en personbil, kan ende med op til tre års fængsel, da det vil betragtes som skærpende omstændighed, at bilisten havde en promille over 0,2. Men foregår samme ulykke på en motorcykel eller i en bus, hvor promillegrænsen fortsat er 0,5, falder handlingen ikke ind under spirituskørsel – og straffen kan i stedet blive en bøde eller en meget kort fængselsstraf.
“Det forekommer mig at være helt uholdbart,” siger Waage. “Man kan simpelthen ikke have et system, hvor det bliver tilfældigt, om man får tre års fængsel eller en bøde, alt efter hvilket køretøj, man fører.”
For Waage er problemet ikke kun promillegrænsen. Det er symptomet. Et udtryk for en udvikling, hvor lovgivningen bliver stadig mere kompleks, tilfældig og præget af “lappeløsninger”.
“Jeg vil bestemt tro, at det her er et skrækeksempel på, hvordan udviklingen har været inden for lovgivningen mange steder,” siger han i Magtens Tredeling. “Man laver noget lovgivning, der ikke bare er indviklet, men også ulogisk.”
Du kan høre hele interviewet Niels Waage i Magtens Tredeling episode 244 øverst i playeren eller via din foretrukne podcast-app.