Tekst: Ulla Oppermann Blankholm. Foto: PR



24. marts 2020 - Portræt

”Advokater har et sindssygt godt fundament for at blive iværksættere”


Stine Mangor Tornmark er medstifter og COO i legaltech-startup’en Legal Monster. Hun er advokat med en klassisk baggrund i Plesner, indtil hun mødte Trustpilot for nogle år siden. Det møde pustede til noget, der fik sommerfuglene til at lette og flakse rundt i maven – og gjorde det klart for hende, at advokater har en exceptionel god bagage, hvis de begiver sig af sted mod at blive iværksættere.


Advokat og iværksætter… Smag lidt på ordene – på kombinationen. Det er formentlig ikke den, de fleste advokater noterer på cv’et, for det ligger ikke nødvendigvis i kortene, at mange år i et advokatfirma skal afløses af en usikker iværksætterfremtid. Det lå heller ikke lige for i Stine Mangor Tornmarks karriere, der startede i Mærsk – sideløbende med jurastudiet om aftenen – efterfulgt af næsten seks år i Plesner, hvor alt fungerede, hvor organisationsdiagrammerne og firmaet fungerede upåklageligt, hvor arbejdsmiljøet var i top – og hvor hun lærte afsindigt meget.

En udstationering på tre måneder fra Plesner til Trustpilot tilbage i starten af 2013, hvor firmaet stadig var i sin spæde start og lige havde fået 25 millioner kroner i venturekapital med henblik på at udbrede tjenesten i Europa, ændrede Stine Mangor Tornmarks forudbestemte plan:

”De tre måneder blev til 6½ år, hvor vi gik fra 70 medarbejdere i Danmark til 800 på verdensplan. Der var virkelig tale om en kulturel og personlig anderledes arbejdsplads. Det, der virkelig tændte mig, var den her fornemmelse af at være med på en rejse, som kun lige var begyndt, og hvor jeg kunne gøre en kæmpe forskel – det blev jeg så fascineret af, at det fik mig til at forlade Plesner,” fortæller Stine Mangor Tornmark og uddyber, at hun hos Plesner havde siddet med nogle af verdens største techfirmaer – og havde fuldstændig styr på sine regler – men at det var noget helt andet at sidde ude i virksomheden i dens virkelighed end at rådgive som konsulent.

Hun var den eneste i legal i Trustpilot til at starte med – da hun stoppede, var de 10. To dage efter hun startede i sin nye stilling, snakkede hun med Trustpilots CTO, der snakkede systemer og opsætninger.

”Det kan godt være, at jeg kunne min jura, men jeg manglede at forstå forretningen. At kunne tage juraen og forme den i en helt anden kontekst med nogle helt andre mennesker, var så fed en udvikling og oplevelse for mig, at jeg senere fandt ud af, at det var jeg slet ikke færdig med,” siger Stine Mangor Tornmark og tilføjer, at det helt konkret skete, da Trustpilot ikke længere var en startup, og hun og to af Trustpilot-kollegaerne begyndte at tale om en fælles oplevelse, de havde haft – og som lagde grundstenene til Legal Monster, hvor hun i dag er COO.

 

Vigtig kombination

Snakken tog afsæt i kombinationen af fire bogstaver, der pludselig blev alment kendt i 2018 – GDPR – og deres forskellige indgangsvinkler til de regler, som EU for alvor satte på dagsordenen der. Den ene af kollegaerne havde ansvaret for growth/marketing, og Stine Mangor Tornmark havde ansvaret for legal teams og havde den udfordring, at hun skulle dokumentere, at folk nu også havde signet up til eksempelvis nyhedsbreve, som reglerne foreskriver.

”Jeg var nødt til at bruge Niklas, der i dag er CEO i Legal Monster, til det, og han var forståeligt nok kun interesseret i at få kunder i butikken. Dér begyndte vi at tale om, at der måtte kunne laves en løsning, der kombinerede de to ting – som sikrede, at alt var lovligt i forhold til at signe up – men at man samtidig sørgede for ikke at ødelægge forretningen og havde fokus på at få flere kunder. Den ydelse kunne vi ikke se nogen steder på markedet,” forklarer Stine Mangor Tornmark.

Det blev målet: At hjælpe små og mellemstore virksomheder, som ikke har juridiske teams siddende, til at blive bedre databorgere med noget simpelt software, som ikke kræver, at du er advokat eller har en masse penge til en. I 2018 blev Legal Monster lanceret med netop det for øje. Stine Mangor Tornmarks to Trustpilot-kollegaer, Niklas Stephenson og Søren Viuff, stoppede i Trustpilot, imens hun fulgte arbejdet på sidelinjen – og stoppede i Trustpilot for ni måneder siden – for at hellige sig Legal Monster 100 procent.

Når folk signer op til for eksempel email-marketing eller vælger cookie-indstillinger hos Legal Monsters kunder, for eksempel Nøie eller Goodiebox, så sørger Legal Monster for, at alle regler bliver overholdt. I Danmark har Plesner hjulpet med de gældende regler, og på samme måde har advokatfirmaer i andre europæiske lande og USA hjulpet med de gældende regelsæt – og gør det ikke mindst også fremadrettet, så reglerne altid er overholdt. Legal Monster understøtter lige nu 14 europæiske lande og USA.

Det er nok ikke blandt advokater, at vi ser flest iværksættere

Stine Mangor Tornmark har mange forskellige opgaver, fordi selskabet stadig er i startup-fasen – de ændrer sig hele tiden og udvider sig hele tiden, men hun har fokus på de produkter, der bliver bygget. Hun er ikke koder, men hun ved, hvordan produkterne skal bygges og videreformidler det til dem, der er bedre til at føre det ud i livet. Derudover står hun for al drift, alt i finans, salg og alt i HR.

”Jeg kan godt lide, at min jobfunktion er så bred. Dog vil jeg også sige, at jeg har den indstilling, at jeg har opgaverne, så længe det giver mening. Hvis der på et tidspunkt kommer nogle mennesker til – når vi bliver større – som er bedre til det end jeg, så er det sådan. Jeg kan tage det til et vist niveau, og så overlader jeg det til andre. Jeg er ikke CFO, og det kommer jeg aldrig til at være, men lige nu er jeg den af os, der er bedst til det, og jeg har kontakt til vores revisor og står for regnskabet. Når tid er, så giver jeg det videre,” lyder det fra Stine Mangor Tornmark, der aldrig havde forestillet sig, at hun skulle sidde i en iværksættervirksomhed.

 

Sindssygt stærkt fundament

”Det er nok ikke blandt advokater, at vi ser flest iværksættere. For mange er springet fra et advokatfirma til at blive advokat inhouse i en virksomhed et stort spring, og det var det også for mig, da jeg kom til Trustpilot. Som advokat eller jurist skal man være opmærksom på, at man har mange værktøjer i værktøjskassen – mange flere, end man er bevidst om. Du har lært et håndværk på jurastudiet, der giver dig et sindssygt stærkt fundament, og som kan meget mere end at rådgive om risici og kontrakter – det er jo et analytisk mindset, du har fået med, som du kan tage og brede ud,” siger Stine Mangor Tornmark og tilføjer:

”Det betyder, at du som jurist eller advokat kan meget mere – og skabe meget mere værdi – end jeg tror, at alle er bevidste om.”

Hun mener, at mange i branchen måske er lidt mere konservative i deres opdrag, og at mange derfor afholder sig fra at blive iværksættere. I og med, at der er så få, der så rent faktisk gør det, er hun overbevist om, at potentialet er så meget større end inden for andre brancher.

Fejl er ikke noget, man dyrker i advokatbranchen. (...)Du finder ikke ud af noget nyt, hvis du ikke har lavet nogle fejlantagelser undervejs – det er virkelig vigtigt

”Det er lidt et spørgsmål om at komme ud af sin egen komfortzone og turde at skubbe til sine egne grænser. Hvis du tør det, så vil jeg vove og påstå, at du har et fantastisk fundament for at blive iværksætter,” siger Stine Mangor Tornmark og tilføjer, at man med sin juridiske baggrund ofte tænker i worst case scenarios – og at der er god grund til at lægge det på hylden.

”Tag den modsatte hat på! Ved du hvad – det kan også blive pissegodt,” lyder det fra hende.

Hun mener også, at man skal lade være med at være så bange for at fejle:

”Fejl er ikke noget, man dyrker i advokatbranchen, og det er heller ikke noget, man skal lave, når man rådgiver en klient, og vi skal heller ikke lave dem, når vi udvikler produkter, men man skal være villig til at prøve nogle nye ting. Du finder ikke ud af noget nyt, hvis du ikke har lavet nogle fejlantagelser undervejs – det er virkelig vigtigt.”

Hun blev ikke selv introduceret til iværksætteri på jurastudiet og mener ikke, at man har været god nok til at fokusere på det endnu i Danmark. I udlandet gør man ifølge Stine Mangor Tornmark jurister mere forretningsparate ved at tilbyde yderligere fag, og det, mener hun, er vejen frem.

 

Det bedste af to verdener

Målet for Legal Monster, der i øjeblikket, som hun siger ”bruger flere penge, end vi tjener,” er ikke at blive 1.000 medarbejdere.

”Det afgørende for os er ikke nødvendigvis antallet af medarbejdere – det vigtige for os er, hvor mange virksomheder vi kan hjælpe. De første par år er målet ikke at blive cash flow-positive, men at få så mange virksomheder som muligt ind – så vi kan hjælpe dem,” siger Stine Mangor Tornmark, der er enormt tilfreds med, at hun forlod Trustpilot, som hun ellers var meget glad for.

”I og med, at jeg er iværksætter, arbejder jeg ikke 8 til 4, men det gør mange advokater jo heller ikke. Der er enormt meget frihed i jobbet – og at man har en form for ejerskab og selv er med til at præge den fremtid, man har i sigte – det betyder meget for mig,” siger Stine Mangor Tornmark og tilføjer, at de tre stiftere ejer lige meget af Legal Monster.

Hun er glad for, at hendes baggrund har givet hende mulighed for at stifte bekendtskab med et felt, hun aldrig selv havde forudset ville blive en del af hendes karriere:

”Vores forretning er bygget op omkring de regelsæt, jeg lærte i Plesner, og min tid i Trustpilot gav mig forretningsforståelse, og dér fik jeg øjnene op for iværksætteri og startups. At bygge min egen forretning har været det bedste af de to verdener, der er smeltet sammen,” lyder det fra Stine Mangor Tornmark.

Del

”Advokater har et sindssygt godt fundament for at blive iværksættere”


Hold dig opdateret

Tilmeld dig K-News nyhedsmail og få information om nye podcasts, portrætter, videoer og meget mere.

Nyhedsmail. Ja tak