14. april 2021 - Privacy

Apple lovgiver forud. Og det kan ødelægge hele techverdenens økosystem


Apple udruller snart en ny privacy-opdatering til deres iOS-systemer, der skal sikre mere datasikkerhed for brugerne. Men mens intentionerne umiddelbart virker gode, så skaber det spændinger i konkurrenceforholdet mellem Apple på den ene side og Facebook og Google på den anden. Ifølge en britisk ekspert i dataetik viser sagen, hvordan man med GDPR som argument kan selvregulere sig til konkurrencevridende fordele.

Tekst: Rasmus Lehmann Hylleberg. Foto: Alberto Garcia Guillen / Shutterstock.com


Det skal være et krav, at alle brugere af Apples styresystem iOS aktivt skal vælge datadeling til, eller 'opt-in', når de downloader en ny app fra App-store.

Det er overskriften i en ny storstilet opdatering, som i løbet af foråret rulles ud på alle Apples devices. Ifølge Apple selv sker opdateringen for at give medvind til principperne i det europæiske GDPR og ikke mindst for at skabe mere sikkerhed for brugerne.

Men selvom intentionerne virker gode, så skaber opdateringen massiv debat i Silicon Valley, hvor både Facebook og Google finder det konkurrenceforvridende for deres platforme, at Apple pålægger brugerne et ekstra lag af privacy på produkter, altså apps fra Facebook og Google, som de slet ikke ejer.

Samtidig viser sagen, at virksomheder som Apple udnytter det øgede internationale fokus på privacy til at positionere sig på bekostning af deres konkurrenter, ligesom det er problematisk, når så store virksomheder regulerer forud for myndighederne. Det mener ekspert i dataetik ved EU-kommissionen Dyann Heward-Mills. I en kommentar til det amerikanske branchemedier legaltechnews.com skriver hun:

"These updates firmly set Apple on the side of regulation, holding itself, and most importantly the tech ecosystem to account. However, tech companies are setting standards ahead of regulatory bodies. The challenges this causes may damage regulatory authority and obscure the simple truth that data privacy is a human right."

 

Hvad er så problemet?

Fremover bliver det altså obligatorisk, at alle apps skal tilbyde brugerne, om de vil opt-in i forhold til datadeling, fremfor at skulle aktivt klikke en masse datadeling fra. På den måde  tilpasser Apple sig GDPR og andre regler, der sigter mod at beskytte data og øge tilliden. Men opdateringen udstiller ifølge Dyann Heward-Mills forskellen mellem objektiv og subjektiv data privacy. For mens lovgivers nationale og internationale regulering er objektiv, så er Apples nye opdatering subjektiv i hensynet til data privacy - det er Apple som virksomhed selv, der mener, at opdateringen er vigtig for brugerne. Facebooks administrerende direktør, Mark Zuckerberg, har beskyldt Apple for at lancere disse nye opdateringer med henblik på konkurrencemæssige interesser snarere end kundebeskyttelse. 

For med opdateringen følger måneder. Altså alle virksomheder, der har apps liggende på App-store har få måneder til at omkalfatre deres forretningsmodeller, så de er i tråd med Apples nye krav. Sker det ikke, bliver disse apps udelukket fra App-store. Og den korte deadline er ifølge Facebook og andre observatører konkurrenceforvridende - til sammenligning gik der 26 måneder fra GDPR blev vedtaget i EU-parlamentet til den trådte i kraft.

Og så er der tilgangen til det overhovedet at skærpe sin privacy. En af grundsøjlerne i GDPR er at data privacy som en fundamental rettighed for alle borgere. Og mens Apples bruger selvsamme GDPR som argument i sagen om deres nye opdatering, så bør fokus være på den brede objektive tilgang til databehandling fremfor Apples egen subjektive regulering, mener Dyann Heward-Mills.

"Apple has the right idea with their new policies but there needs to be a worldwide shift in mindset. Privacy should not be a political football to beat down the competition, but an opportunity for businesses to run to the highest ethical standards, attracting customers through transparency and trust."

Apple har endnu ikke givet en klar tidslinje for implementeringen af den nye opdatering, andet end at den udrulles i 'early spring'. 

Del denne artikel

Hold dig opdateret

Få klar besked om nye artikler og podcasts direkte i din mailboks ved at tilmelde dig herunder.

Vi indsamler ikke data om dig - og journalistikken, vi leverer, er gratis.

Nyhedsmail. Ja tak