Skrevet af Kristian Holte, partner og stifter af Edison Law


Kort inde i min tid som advokatfuldmægtig lærte jeg en smertefuld lektie, som stadig sidder dybt i mig.

Vi advokater er desperate for at afkode formlen for succes. Formlen for, hvordan vi overlever. Vi tænker, at den må være skrevet ned et sted. Vi er vel advokater. Andre før os må have gjort sig deres erfaringer. Efter noget tid går det op for os, at formlen ikke findes ikke i medarbejderhåndbogen eller på intranettet. Eller noget andet sted. Vi står foran et usagt paradoks:

Skrevne formelle regler retfærdiggør advokaters eksistens. Uden dem ville vi ikke have noget at rådgive klienter om. Alligevel er de regler, som afgør succes eller fiasko i det interne hierarki, aldrig formuleret udtrykkeligt.

Da jeg startede som advokatfuldmægtig, fornemmede jeg hurtigt, at meget mere blev antaget end sagt. Var det forkert at forvente, at en profession, der værdsætter klarhed i sit arbejde, også værdsætter klarhed i relationerne med hinanden? Jeg konkluderede, at fordi standarderne for acceptabel adfærd ikke blev artikuleret, havde jeg frihed til selv at bestemme dem selv. Jeg kunne ikke have taget mere fejl. Når jeg ser tilbage, var jeg håbløst naiv. Min konklusion var måske logisk, men ikke kompatibel med virkeligheden på et advokatkontor.

Hjørnekontoret er et symbol på advokaters problematiske brug af indirekte kommunikation

De fleste advokater værdsætter diplomati højt. En årsag er, at vi beskæftiger os med mange interessenter: Klienten, dommeren, modparten, kollegerne, partnerne, medarbejderne, offentligheden. Her kan det give mening at undgå at fornærme nogen. Eksempelvis ved at holde op med at sige tingene direkte. Efter noget tid ruller den indirekte kommunikation ind som en lydløs tsunami. Den infiltrerer organisationen. De involverede bliver tvunget til at anvende en myriade af kilder til at afkode vejen frem. Det kræver mental båndbredde. Nogle evner det ikke. De overtræder den usynlige grænse og vender aldrig tilbage.

De fleste har hørt om klichéen om at bebo hjørnekontoret. Den er ikke grebet ud af den blå luft. Hvorfor gå så meget op i, hvor i bygningen man sidder og kigger ind i en skærm i 12 timer om dagen? Årsagen er, at hjørnekontoret kommunikerer en advokats plads i hierarkiet. Vores interne status. Fordi hierarkiet ikke kommunikeres direkte, bliver vi desperate for at forstå det på andre måder.

Hjørnekontoret er et symbol på advokaters problematiske brug af indirekte kommunikation. Erfarne advokater glemmer, at medarbejdere med mindre erfaring ikke ved det samme som de selv har brugt år på at lære. Det usagte skaber usikkerhed og ender i utilfredshed. Et af de vigtigste parametre for medarbejdertilfredshed er at vide, hvad der bliver forventet af én. Det finder mange aldrig ud af. Tilbageholdenhed, konservatisme og diplomati er måske kerneværdier i advokatbranchen.

Men sætter de en stopper for at sige tingene som de er?

Dette blogindlæg, tankerne bag og selve indholdet er udelukkende udtryk for skribentens egne holdninger.

Del denne fra K-NEWS

Skal vi holde dig opdateret?

Få besked om nye artikler og podcast direkte i din mailboks ved at tilmelde dig herunder.

Vi indsamler ikke data om dig – og journalistikken, vi leverer, er gratis.

Nyhedsmail. Ja tak