30. november 2020 - Corona-året 2020

Et år i coronasmittens tegn: "Vi skubber en gigantisk snebold af socialt manglende samvær foran os"


Et meget specielt år går på hæld, og vi på K-News har spurgt en lang række af branchens beslutningstagere, hvordan de har navigeret sig selv, deres virksomheder og deres medarbejdere igennem 2020, hvor coronaepidemien har fyldt stort set alt. Første indsigt kommer fra Hortens Finn Schwarz.


Det var nok de færreste mennesker, der kunne have forudset, hvor stor en betydning coronavirusset har haft for nationer, borgere og virksomheder.

I den danske advokatbranche har man også skullet forholde sig til den nye virkelighed med nye ønsker fra klienterne, nye forudsætninger for medarbejdernes arbejde og trivsel og ikke mindst en konstant sky af usikkerhed, der i skrivende stund fortsat gør det svært at planlægge fremtiden.

Men hvilken betydning har det haft for de enkelte kontorer? K-News har spurgt nogle af branchens beslutningstagere om deres syn på året, der snart er forbi. Første indsigt kommer fra Finn Schwarz, managing partner hos Horten.

 

Hvordan har coronakrisen påvirket jer og jeres arbejdsbyrde i firmaet? 

"Generelt har vi haft travlt, og da corona dukkede op som dansk fænomen, havde vi meget at gøre med de juridiske aspekter i relation til corona og rådgivning. Vi har oplevet en enorm trafik til vores kanaler med webinarer og info om, hvordan man skal tackle de juridiske problemstillinger, der er opstået.

Rekonstruktion og insolvens har været noget stille i markedet, da statens hjælpepakker har virket rigtig godt, og det har vores erhvervsklienter mærket på en rigtig positiv måde. Så det ser rigtig positivt ud her sidst på året, og derfor har vi ikke neddroslet på virksomhedssiden, som vi jo har set hos andre kontorer. Vi venter ikke noget nævneværdigt dyk i omsætningen for året." 
 

Hvad har I måtte gøre for at tilpassse jer tiden med corona?

"Hvis vi starter oppefra, så har vi brugt megt tid på at forstå de forskellige tilgange til pandemien fra vores medarbejdere. Jeg har medarbejdere, der er bange for sygdommen, og jeg har medarbejdere, der har den modsatte holdning. Som ledelse bliver man nødt til at favne hele spektret, og det synes jeg relativt hurtigt, vi har fået på plads gennem vores krisehåndtering. Vi træffer nogle beslutninger, og det synes jeg er det vigtigste - at vores medarbejdere har accepteret og støttet os i de beslutninger, vi har taget, også selvom de ikke har været 100 % enige.

Og så har vi jo et arbejde, der kan løses, uden at man er fysisk tilstede, og så har vi rummelige rammer, hvor de, der har haft behovet for at være fysisk tilstede, har kunnet være det på en tryg måde. Men det har da kostet os på aflysninger af mange forskellige arrangementer, både faglige og sociale.

Krisen har også understreget vigtigheden af, at vi holder kontakten ved lige med vores medarbejdere, selvom man ikke er fysisk sammen. Vi har lavet sociale events online, som nu er erstatninger for den normale virkelighed, og så har vi hele tiden talt ind i, at det mest væsentlige i den her krise er, at vi kommer helskindet igennem den her krise. Vi har haft smittede medarbejdere og sendt folk hjem, men det har været milde tilfælde, og det er vi selvfølgelig rigtig glade for." 
 

Har I haft de nødvendige kvalifikationer inhouse til at imødegå de ændrede opgaver og mængden af opgaver i relation til krisen?

"Ja det har vi. I begyndelsen var der meget GDPR og ansættelsesret, og så kom force majeure og kontraktlige forhold, så i det faglige har vi ikke skullet opfinde nogle discipliner, som ikke var der i forvejen. Vi lavede jo meget hurtigt en corona-taskforce som stod bag en massiv mængde af oplysningsvideoer til markedet, og de har givet anledning til en del klienthenvendelser."

 

Hvad kan I påpege som positivt udkomme af corona i jeres virksomhed, og hvad kan i pege på som negativt?

"Jeg synes, at vi endnu en gang har vist, at vi er i stand til at tackle krisesituationer på en hensigtmæssig måde. Vi havde desværre en krise her i huset i slutningen af sidste år, da en ung medarbejder pludselig afgik ved døden, og det satte sig virkelig hos os alle sammen. Så allerede der rykkede vi tættere sammen, og det har hjulpet os.

Det negative har klart og tydeligt været, at der er et enormt socialt underskud. Vi oplever jo, hvordan vi danskere prøver at være kreative, så vi skubber en gigantisk snebold af socialt manglende samvær foran os. Og det tror jeg ikke vi lige får løst efter et evt. snarligt vaccineforløb. Jeg tror, det skaber en form for pejlemærke fremadrettet, som vil blive definerende for os.

Jeg tror, vi kommer til at lære, at forudsigeligheden bliver vigtigere for os, for krisen har vist os, at vi kan få vendt op og ned på vores velfærdssamfund på et splitsekund. Og så er vi jo som danskere glade for at træffe alle beslutninger på et fuldstændig oplyst grundlag, og det kan vi nok ikke altid fremover, for krisen har vist os, at vi har skullet agere hurtigt." 

Del denne artikel

Hold dig opdateret

Tilmeld dig K-News nyhedsmail og få information om nye podcasts, portrætter, videoer og meget mere.

Tilmeld nyhedsmail