27. juli 2021 - Legaltech

”Investér noget af det høje partnerudbytte i teknologiske løsninger”


Christian Hjortshøj har kastet sig hovedkulds ind den spirende legaltech-branche, der i hans øjne stadig venter på sit helt store gennembrud i Danmark. Håbet er at få fodfæste i en advokatbranche, der i hans øjne fortsat halter gevaldigt efter, når det kommer til villigheden til at ville forandre sig i takt med den teknologiske udvikling.

Tekst og foto: Rasmus Lehmann Hylleberg


Det var da Christian Hjortshøj var ansat i Bech-Bruun, at han fik ideen til platformen Juristic. En platform, der kan understøtte advokatens rådgivning, så denne bliver både bedre og mere effektiv. Christian Hjortshøj, der i juni vandt specialeprisen ved Karnovs Skattepris vil Juristic give advokaten bedre arbejdsbetingelser og integrere et nyt teknologisk værktøj i deres hverdag.

”Juristic er et værktøj, der kan gøre den juridiske analyse nemmere – altså en slags elektronisk online-tavle hvor du kan skabe dig et overblik over transaktioner, skat, compliance, GDPR osv. mellem selskaber eller interessenter – alle de steder, hvor noget flyttes fra én enhed til en anden. Der kan du få overblik over, hvor der er risici og hvor der er særlige opmærksomhedspunkter. Programmet kan på baggrund af de input du giver det, stykke en færdig rapport sammen over din juridiske analyse.”

Hele ideen bunder i et automatiseret system, der ved hjælp af oplysninger i fx CVR-registeret og grafisk intuitiv opsætning kan give advokaten et fuldt overblik over kundens transaktionsmønstre, ejerskabsstrukturer og interessenter.

Da han selv sad og arbejdede med klientanalyser slog det ham, at Word-dokumenter og PowerPoint-præsentationer var en både langsommelig og ineffektiv måde at arbejde på.

christian hjortshøj1

”Jeg sad i Bech-Bruun og lavede strukturrapporter og tænkte, at man måtte kunne gøre det her på en smartere måde. Jeg har altid haft en programmør i maven, og allerede siden min start på studiet har jeg set en hel del løsninger, som jeg synes er helt håbløse og ikke tilføjer den værdi, som teknologi reelt kan bidrage med. Jeg ved der er nogle der slår sig hårdt på brystet over at lave de her ting i Word eller Powerpoint, og det er også fint, men det er svært at udstrække til andet end kontrakter. Det siger jo noget om, at mange prøver at lave løsninger, der taler direkte til advokaternes nuværende måde at arbejde på, men der er altså fortsat mange advokathuse, der ikke er så tech-intelligente, som der er potentiale til”, siger han til K-NEWS.

 

Der skal fart på udviklingen, ellers bliver de løbet over ende

Det er en pointe, som er blevet fremført mange gange før – at advokatbranchen er konservativ og ikke villige til at ville automatisere sine arbejdsgange. Men er det stadig sådan?

”Jeg mødte engang en partner fra et relativt stort advokathus, som har været meget i medierne med legaltech-initiativer og konkrete ansættelser. Jeg synes det lød vildt spændende, men partnerens reaktion, da jeg spurgte ind til de mange tiltag, var, at de tiltag vidste han egentlig ikke så meget om. Hvis et advokatfirma slår sig op på at være så og så langt fremme med teknologi, men partnerne samtidig ikke ved, hvad der reelt foregår nede på gulvet, så begynder det at blive marketing-floskler”, siger han.

Christian Hjortshøj har derfor en bøn til advokathusene – der skal investeres nogle af de store summer i partnerudbytte i den teknologiske udvikling.

”Jeg tror det kræver, at advokathusene begynder at investere noget af alt deres massive partnerudbytte i konkrete teknologiske løsninger. Det er jo det som Big Four gør, og det er jo blandt andet derfor, de er blevet så pokkers store. Da jeg sad i PwC, havde de fx en hel afdeling, kun dedikeret til skatteteknologi. Advokaterne siger, at de har fokus på det her legaltech, men det er jo lidt sådan noget tech-washing, når de ikke rent faktisk bruger det. Og det synes jeg er et kæmpe problem, for branchen kan meget mere med tech”, siger han og fortsætter:

”En advokatvirksomhed er selvfølgelig en forretning, og jeg skal passe på med at skære alle over en kam. Men ser man på advokatbranchen som helhed, så tror jeg lidt der mangler en forståelse af, hvad tech egentlig er og hvad det kan. Der er sådan en fælles konsensus om, at ’the bare minimum’, det må være fint nok.”

christian hjortshøj3

Han ser en direkte linje fra de mange jobskifter både internt mellem advokathusene, men også helt væk fra branchen de sidste år, villigheden til at investere i nye løsninger og så den traditionelle partnermodel.

”Fokus for den klassiske partnermodel, det er omsætning. Og det er selvfølgelig helt fair. Men når det udelukkende er de debiterbare timer, som har værdi, så glemmer man den konkrete fremtidige økonomiske værdi, som innovation og forandring kan have. Advokater er jo egentlig en meget konform gruppe, og derfor kan det være lidt utrygt at være ham eller hende, der går ud og peger på, hvor der kunne gøres noget anderledes. Men det kommer til at bide branchen bagi – vi kan jo se hvordan branchen bløder medarbejdere på alle anciennitetsniveauer, og vi kan se der er så mange jobskift for tiden. Og så ser vi flere og flere mindre specialistkontorer, med partnere fra de store huse. Jeg tror, at hvis de store advokatfirmaer skal overleve, så skal de lade være med at hvile på laurbærrene og i stedet omfavne ny teknologi og nye arbejdsgange ”.

Han forstår derfor også godt ønsket fra revisionsbranchen, der af flere omgange har ytret ønske om at få adgang til nogle af advokaternes jagtmarker.

”Der sidder så mange dygtige mennesker hos de store revisions- og rådgivningsvirksomheder, som kan mange af de ting, som advokaterne også laver – og nogle gange hurtigere ved hjælp af en kombination af kompetencer og teknologi. Jeg forstår da godt de gerne vil ind på det marked. For hvis man kan det samme, så kan jeg da godt forstå, at man står på den anden side og banker på for at komme ind. Så jeg tror det kommer til at ske på et tidspunkt, altså at branchen bliver åbner mere op – og så kommer det til at gå stærkt. Vi ser jo i vores nabolande, hvordan teknologien bare buldrer afsted, men herhjemme tør vi ikke, og det er synd. Teknologi kan meget, meget mere end det, vi bruger den til allerede. Den skal nok blive en stor del af hverdagen. Skal det komme udefra – eller skal vi i hele branchen til at turde satse på mere ambitiøse løsninger?. Det er det sidste, som vi gerne vil være med til.”

Del denne artikel

Hold dig opdateret

Få klar besked om nye artikler og podcasts direkte i din mailboks ved at tilmelde dig herunder.

Vi indsamler ikke data om dig - og journalistikken, vi leverer, er gratis.

Nyhedsmail. Ja tak