Skrevet af


De fleste af os ved, at man ikke må stjæle. Vi må heller ikke gå ind på andres grund. Vi skal også tale pænt til hinanden, for ellers kan man ende i retten for injurier. Det er virkeligheden i den fysiske verden, og det er retningslinjer, som for de fleste er indgroet i vores måde at agere på i samfundet.

Men hvad sker der med de her rammer for adfærd, når vi bevæger os over i den virtuelle verden? Flere nærværende eksempler har vist med al tydelighed, at vores måde at tale sammen på på f.eks. sociale medier kan være noget mere konfronterende end i den virkelige verden. Men kunne det tænkes, at vi mennesker også er mere tilbøjelige til at begå kriminalitet i cyberspace? Og hvordan er vi egentlig beskyttet, når vi f.eks. agere i spil og onlinecommunities?

I denne uges udsendelse stiller vi skarpt på, hvordan lovgivning og ordenshåndhævelse i praksis håndtere, når mennesker flytter sig fra den fysiske verden og f.eks. begår kriminalitet i virtuelle rum.

Medvirkende: Steffen Hebsgaard Muff, advokat med speciale i bl.a. robot og computerteknologi og Lars Konzack, lektor ved Københavns Universitet og forsker i bl.a. digital kultur, digital dannelse og gamification.

Del denne fra K-NEWS

Skal vi holde dig opdateret?

Få besked om nye artikler og podcast direkte i din mailboks ved at tilmelde dig herunder.

Vi indsamler ikke data om dig – og journalistikken, vi leverer, er gratis.

Nyhedsmail. Ja tak