RePresent er navnet på et nyt computerspil, hvor man som spiller styrer en avatar der gennem interaktiv multiple-choice skal forberede sig og føre sin egen retssag uden advokatbistand. Formålet er at undersøge, om et computerspil kan være med til at skabe tryghed omkring processen ved at føre sin egen retssag.

For der er positive effekter at hente ved hjælp kompinationen af interaktiv oplysning og computerspil. Det mener ph.d. og assistant professor ved Center for Computer Games Research på ITU, Rune Kristian Lundedal Nielsen. 

"Vi har et nærværende eksempel på et spil fra USA, hvor man søgte at hjælpe unge kræftsyge med at holde sig til deres behandlingsplan, og her var det tydeligt, at de, der spillede spillet, havde større chance for overlevelse, fordi de fulgte deres behandlingsplan," siger Rune Kristian Lundedal Nielsen og henviser til det interaktive computerspil Re-Mission, som blev skabt af amerikanske Pamela Kato.

Han ser RePresent som et spændende projekt med stort potentiale og sammenligner det med tjeklister.

Man ved jo, at tjeklister generelt er effektive, hvor man bl.a. i militæret, inden for flysikkerhed og i hospitalsvæsenet anvender tjeklister som en god måde at huske procedurer på

"Man ved jo, at tjeklister generelt er effektive, hvor man bl.a. i militæret, inden for flysikkerhed og i hospitalsvæsenet anvender tjeklister som en god måde at huske procedurer på. Og det er lidt samme koncept med det her multiple choice, hvor man skal huske at gå alle led igennem, hvor man er godt forberedt til retssagen."

 

At oplyse gennem oplevelse

Hos Advokatsamfundet har man siden 2011 arbejdet med oplysning gennem spil, nemlig 'Folkedomstolen', som er et processpil, der oprindeligt blev udviklet til Folkemødet på Bornholm, og som nu trækker hundredevis af tilskuere til.

Her simuleres en rigtig straffesag med forsvarer, anklager, dommer og Folketingets retsordførere som nævningeting, mens publikum kan stilles og stille spørgsmål undervejs.

Generalsekretær Torben Jensen ser spændende muligheder ved den interaktive oplysning.

"En af fordelene ved at ’spille’ det, det er, at det er meget pædagogisk, hvor de deltagende f.eks. kan stoppe og stilles spørgsmål. Man kan inddrage publikum på en god måde ved det her setup, og selv om det er en leg, så forsøger vi at gøre det ret formelt – når sagen starter så skal alle f.eks. rejse sig op for dommeren, som er iført kappe ligesom forsvarer og anklager."

"På Folkemødet på Bornholm fører vi den 'tiltalte' ind af politiet i håndjern. Og når det hele er overstået, har vi så debat hvor deltagerne i Folkedomstolen samt publikum kan give deres besyv med," siger han.

Retssikkerheden og forståelsen af retssystemet er nemlig vigtig for borgerne, hvor Advokatsamfundet oplever øget efterspørgsel efter processpil hvert år.

Retssikkerhed handler om mange ting - vigtigst er måske at vide, at man har retssikkerhed. Det er sjældent noget man undrer sig over, når man har det, mens man derimod fokuserer på det, når man ikke har det.

"Retssikkerhed handler om mange ting - vigtigst er måske at vide, at man har retssikkerhed. Det er sjældent noget man undrer sig over, når man har det, mens man derimod fokuserer på det, når man ikke har det. Det er vigtigt at vi taler ud fra et oplyst grundlag, f.eks. i forhold til anonyme vidner – her kan et processpil jo netop aktualiserer argumenter for og imod, hvor man effektuerer dette i praksis."

"Og det er klart en fordel at opleve frem for blot at informere, for så bliver det diffust og svært at forhold sig til, og der kan man langt bedre forholde sig til det, når det bliver aktualiseret," siger Torben Jensen.

Del

Computerspil og leg kan øge retssikkerheden


Hold dig opdateret

Tilmeld dig K-News nyhedsmail og få information om nye podcasts, portrætter, videoer og meget mere.

Nyhedsmail. Ja tak