01/03/2021 - Innovation

Synchs folk i Danmark bliver til nyt firma


Mere frihed til at ansætte dem de vil blandt andet folk med helt anden faglig ballast end jura og bedre muligheder for at fokusere på udvikling af legaltechløsninger det er hovedårsagerne til bruddet med det svenske moderskib Synch. Og det er baggrunden for, at de danske advokater, der hidtil har været Synch i Danmark, nu har lavet advokatkontoret CO:PLAY.

Tekst: Dan Poulsen.


Managing partner hos Synch, Michael Brandt, er blevet til managing partner hos CO:PLAY.

 

”Der var nok to hovedårsager. Og det er, vil jeg lige sige, en lykkelig skilsmisse. Jeg er ikke engang sikker på, at vi kan kalde det en skilsmisse, for vi fortsætter samarbejdet.”

Sådan indleder Michael Brandt sin forklaring på, hvorfor han som managing partner sammen med seks andre partnere lægger Synch Danmark bag sig for i stedet at arbejde i det nye firma CO:PLAY. Et firma, der altså fortsætter sin forbindelse til Synch, der har sit afsæt i Stockholm, og kontorer derudover i Norge og – altså ind til i går – herhjemme

”Den første af de to hovedårsager handler om, at vi vil bevæge os ind mod forretningen og teknikken i højere grad end at kun fokusere på jura. Det kan ses på vores fremtidige rekruttering. De første tre rekrutteringer vil være traditionelle jurister, men derefter tror jeg, at vores traditionelle tilgang stopper. De næste kan meget vel blive med teknisk eller forretningsmæssig baggrund”.

Det er ellers kun 13 måneder siden, at Synch med Michael Brandt i spidsen her i Danmark annoncerede, at de fusionerede med Integra Advokater. I pressemeddelelsen om det nystartede firma skriver de om den integration gennem det sidste år, at ”vi har oplevet et fagligt og værdibåret fællesskab og en stigende lyst til at realisere vores vision sammen”.

 

For lidt frihed til at ansætte

Synchs ramme gav ikke frihed nok til nogle af de tanker og planer, der udspringer af den vision. En vision, der altså handler om, at andre faggrupper end advokater og jurister skal være med til at udvikle de produkter, firmaet vil gå i markedet med. 

”Der er forskel på den frihed, vi kan arbejde under ved at gøre det her. Synch er på mange måder ikke et traditionelt advokatkontor, men Synch er alligvel mere traditionelle, end vi ønsker at være. Det er nødvendigt for det marked, vi gerne vil have.”

Om den første hovedårsag til nydannelsen, hvor det med at ansætte andre faggrupper er et afgørende træk, siger Michael Brandt videre:

”Og vi er overbevist om, at den firmakultur, vi får med andre faggrupper på vores advokatkontor, gør, at vi leverer bedre produkter. Vi bliver bedre til at forstå de brancher, vi leverer til, som er teknologivirksomheder og derudover virksomheder indenfor medier og entertainment.”

Og så vil de med det nye firma gerne skrue endnu mere op for udviklingen og salget af legaltechløsninger.

”Den anden hovedårsag er, at vi har massive ambitioner i forhold til at udvikle legaltech. Og det kunne vi ikke gøre i Synch. Det betyder, at vi over tid vil komme med nogle nye produkter på den front. Til efteråret kommer vi med to produkter, hvor det ene handler om software til incitamentsprogrammer, og det andet er en software-as-a-service til virksomheder, der vil opbygge og passe på deres rettigheder i bred forstand, f.eks. varemærker og domænenavne.”

Dette er en del af den udvikling, de syv partnere i det nystiftede firma ser som nødvendig for at ramme det marked, hvor der ifølge deres pressemeddelse ’er et behov for rådgivere med stærk sektorviden’.

”Jeg plejer at sige, at du kan fodre svin med advokater, også dygtige advokater, men der er mange advokater, der ikke er dygtige til at udvikle forretningen”.

 

Blander sig i kundens forretning

Det er ikke første gang, at vi på K-NEWS ser pressemeddelelser, der fortæller om mere kundefokus, at der arbejdes med forretningsudvikling og sætninger om ’forretningsdrevet tilgang til kunderne’ og ’branchens stærkeste rådgivning’. Den slags formuleringer finder vi også i udmeldingen om nedlæggelsen af Synch Danmark og opstarten af CO:PLAY, der fortsætter med at have kontorer samme sted i Tuborg-bygningen i det nordlige København. Og ligeledes beskriver de i pressemeddelelsen, at ‘vi ser os selv som en ekstra spiller på banen hos kunderne, en medspiller, der kender deres forretning’, hvilket vi over telefonen har bedt Michael Brandt om at konkretisere, hvad der ligger bag den formulering.

”Lad mig først sige, at jeg ikke tror, vi står alene med det her. Der er andre virksomheder, der også gør det. Men det er en hjørnesten i vores virksomhed. Traditionelt blander advokaten sig ikke i de kommercielle forudsætninger for løsning af en opgave. Men hvis det for eksempel handler om en kunde, der kommer til os med et stykke software, de har lavet, og kunden har et ønske om en særlig licensstruktur, distributionsmåde eller tilgang til markedet, så tillader vi os at stille spørgsmål ved at sikre, at disse kommercielle forudsætninger er rigtige. Dér leverer vi ikke bare juridisk rådgivning, men stiller spørgsmål ved det kommercielle hos kunden. Vi bilder os ind, at vi har en rutine og viden om det her, så i stedet for kun at lave jura for dem, tager vi dem et skridt længere tilbage. Vi tror på, at det giver bedre mulighed for at skabe værdi ved at blande sig i forretningen – og i øvrigt også giver bedre forudsætninger for et bedre juridisk produkt.
Og når kunden opdager, at vi ved noget, når de mærker, at vi virkelig interesserer os for deres forretning, så giver det en helt utrolig kundeloyalitet.”

CoPlay-pressemeddelse

Udsnit af pressemeddelelsen fra det nystiftede advokatkontor.

 

Del denne fra K-NEWS

Skal vi holde dig opdateret?

Få besked om nye artikler og podcast direkte i din mailboks ved at tilmelde dig herunder.

Vi indsamler ikke data om dig – og journalistikken, vi leverer, er gratis.

Nyhedsmail. Ja tak