15/12/2017 -

"2018 kan blive ’paradoksernes år'" - Peter Mejlby


Vi er nået til DELACOUR, og her fortæller direktør Peter Mejlby om det digitale 2017 og det forventede paradoksfyldte 2018.

Redaktionen


DELACOUR har haft fart i sejlene i 2017 - firmaet har som mange andre vokseværk, og i 2018 flytter de fra de gamle spritfabrikker ved Islands Brygge til helt nye lokaler i Københavns Nordhavn. 

Her giver direktør Peter Mejlby sine tanker om året der gik og året, der kommer

 

Hvad vil du fremhæve som det mest interessante, der er sket i den juridiske verden i 2017?

Nøgleordene for os i DELACOUR har i 2017 været digitalisering, datadreven kundeindsigt, tæthed på kunderne og agilitet. 2017 viste sig at være året, hvor disruption for alvor kom på dagsordenen, og hvor digitaliseringen rykkede ind i alle ender og kanter af DELACOUR for, at vi fortsat er tæt på vores kunder og kan tilbyde bedre og smartere løsninger fremover.

Mange nye digitale tiltag så dagens lys i løbet af året, og mange flere er under udvikling. En erkendelse er dog også, at der allerede er mange muligheder for at digitalisere arbejdsgange, arbejde mere effektivt og levere en bedre rådgivningsydelse ved at benytte eksisterende digitale løsninger. Det er mennesker, der driver teknologisk udvikling og ikke omvendt, og derfor har det været væsentligt for os at sikre et fælles mindset af den nye virkelighed og de nye muligheder, det giver os som et moderne rådgivningshus. Og det vil kræve forandring af alle, og det er ikke nødvendigvis agilitet, dynamik, vovemod og dét at gå mod strømmen, der kendetegner advokatbranchen…

Vi fik i 2017 afstemt og udmeldt vores nye ’GPS-strategiplan’ og inddraget alle i forståelse og udrulning af denne. Bl.a. ifm. vores DELACOUR Corporate Camp tur til Dublin i sensommeren. Også her arbejdede vi intenst med et positivt syn og et fælles sprog for forandring. Samtidig fortsættes fokus på ledelsesudvikling i samarbejde med førende internationale ledelsesteoretikere for at sikre ledelseskompetencer til den forandringsrejse, der er igangsat for os alle.

2017 har med andre ord været året, hvor seriøs digitalisering er blevet en reel del af hverdagen, og hvor forandringsparathed er gået fra at være ’nice’ til ’need’.

 

Hvad ser du frem til som det mest spændende i 2018?

Jeg ser meget frem til at se den eksponentielle udvikling, som virkelig tager fat ift. digitalsering, ledelse, HR, den måde rådgivning bringes til kunder på etc.

2018 kan blive ’paradoksernes år’, hvorfor det kræver et grundlæggende nyt mindset at sikre succes, ja overlevelse for mange. Det er i fortsat højere grad utroligt vigtigt at have specialiserede medarbejdere, men det bliver sværere og sværere at forudse, hvilke specialer man skal satse på. Derfor skal vi måske gøre op med ideen om, at vi som advokathus er alvidende, og i stedet tænke mere i fleksible platforme, hvor vi samarbejder med andre og køber os til viden. Man skal tage modige valg om ydelser, der kan løses bedre og billigere af andre end én selv, og tilpasse sig og være innovativ for levere bedre og nye ydelser, der dækker kundens kendte og uerkendte behov.

På en anden front er det, som altid, vigtigt at skabe loyalitet ift. medarbejdere, men man skal paradoksalt ikke forsøge at fastholde dem. Det giver ikke mening at have 4-5 årige karrieforløb og friste med en partnertitel om 5-7 år, når de unge arbejder med en kort tidshorisont, før de vil videre. Eller at stille en årlig bonus i udsigt, når de unge er vant til at få tilkendegivelser og ’likes’ flere gange om dagen. Det stiller nye krav til effektiv onboarding, højfrekvent pulsmåling fremfor årlige MU-samtaler, fleksibel tilknytning og generelt helt andre ledelseskompetencer i de daglige ’touch-points’ med medarbejdere.

Endvidere er det vigtigt at have en plan og sætte sig mål, men man skal paradoksalt nok for alt i verden ikke følge planen ubetinget. Med den stadigt stigende grad af forandring og dynamik, der præger advokatbranchen, har man fået bekræftet, at det ikke giver mening at have en detaljeret og minutiøs strategiplan, som rækker mange år frem. I stedet er der behov for en afstemt fælles opfattelse af, hvilken retning virksomheden skal udvikle sig i og målsætninger herfor. Jeg tror således meget på den såkaldte GPS-ledelse, og dermed at man mere har fokus på den korte bane og det næste ’sving’ frem for den egentlige destination.

Skal vi være ærlige, har vi ikke fundet løsningen, der imødeser de her tendenser, men vi er godt i gang med at øve os på en række ting. Det ser jeg frem til at følge her i DELACOUR og blandt vores gode kon-kollegaer.

Del denne fra K-NEWS

Skal vi holde dig opdateret?

Få besked om nye artikler og podcast direkte i din mailboks ved at tilmelde dig herunder.

Vi indsamler ikke data om dig – og journalistikken, vi leverer, er gratis.

Nyhedsmail. Ja tak