Skrevet af Oscar Almstrup, medstifter og direktør & Jonatan Hjortdal, Chief Legal Officer, begge LegalHero.


If you pay with peanuts, you get monkeys.

Sådan lyder talemåden, der indtil for nyligt har været en slags maksime for den traditionelle advokatbranche. Tiderne skifter heldigvis. LegalTech og Alternative Legal Service Providers (ALSPs) har bidraget til et mere fleksibelt og dynamisk marked. Resultatet for in-house-juristen bør være en sofistikeret tilgang til styringen af eksterne partnere med fokus på fleksibilitet, diversitet og i sidste ende også pris. I sidste ende handler driften af en in-house-afdeling om det samme som alle andre organisationer, nemlig rent økonomisk at få mest muligt ud af absolut mindst - og allerhelst med budgetsikkerhed.

 

Købers marked

I takt med den øgede digitalisering af flere og flere juridiske afdelinger i virksomheder verden over opstår behovet for eksterne partnere, der kan integrere sig i virksomhedernes nye arbejdsgange. Det ses dog alt for ofte, at virksomhederne ikke stiller sig selv spørgsmålet: “Hvordan ønsker vi, at den pågældende service bliver leveret?”. Og det er en skam. Der bør nemlig stilles krav til leverandørernes leveringsmodeller, alene fordi leveringsmodellen kan udgøre et enormt konkurrenceparameter for in-house-afdelingen.

Desværre er den traditionelle advokatbranche alt for sjældent villig til at møde klienternes efterspørgsel på fleksible og prissikre leverancer. Ikke desto mindre kan der stilles krav til leverandøren, og de mest effektive in-house-afdelinger gør netop dette.

 

Du kan få det, som du vil have det

Spørger man in-house afdelingerne, hvorfor de vælger at anvende ALSPs, er svaret ofte et eller flere af følgende:

1. ALSP’erne giver adgang til specialiseret ekspertise
2. ALSP’erne giver in-house afdelingen mulighed for omkostningskontrol
3. ALSP’erne imødekommer spidsbelastninger, uden at kunden skal fastansætte flere jurister
4. Outsourcing af juridiske services til en ALSP giver større profitabilitet

Desværre er den traditionelle advokatbranche alt for sjældent villig til at møde klienternes efterspørgsel på fleksible og prissikre leverancer

Selvom tendensen ikke for alvor er udbredt blandt danske in-house afdelinger, forholder det sig markant anderledes i UK, hvor op imod 40% af de britiske in-house afdelinger benytter ALSPs til at aftage specialiserede juridiske services .

 

Udvid din leverandørliste

Selvom in-house-juristen formentlig stadig vil se sig nødsaget til at købe ind på advokatbranchens gamle og traditionelle leveringsmodeller, så findes der faktisk danske alternative udbydere, der kan være med til at hjælpe in-house juristen med at få langt mere ud af budgetterne. Kvaliteten skal naturligvis være i top. Men udover kvalitet, så kan tid og pris være lige så væsentlige parametre for en succesfuld levering af en juridisk ydelse.

ALSPs kan ikke blot anvendes til små og trivielle opgaver, men også til mere omfattende projekter. Ydelser, der efterhånden kan betegnes som commodities, dvs. ydelser med en lav kompleksitetsgrad men med høj frekvens, kan være ideelle at lægge i udbud blandt ALSPs for at opnå det bedste forhold mellem pris og kvalitet. Det marginale overhead på ALSPs medfører i disse tilfælde et langt højere output. Dog kan markedspladser også tilbyde førende fagspecialister indenfor nicheområder med lange, flotte CV’er fra tier 1-advokatkonorer og oftest til en pris, der svarer til en advokatfuldmægtig på et mellemstort advokatkontor. Der er således alle gode grunde til at udvide sin leverandørliste som in-house-jurist.

Dette blogindlæg er udelukkende udtryk for skribenternes egne holdninger.

Del denne fra K-NEWS

Skal vi holde dig opdateret?

Få besked om nye artikler og podcast direkte i din mailboks ved at tilmelde dig herunder.

Vi indsamler ikke data om dig – og journalistikken, vi leverer, er gratis.

Nyhedsmail. Ja tak