Skrevet af Rasmus Lehmann Hylleberg


En lidt opsigtsvækkende dom er netop blevet afsagt ved byretten i Hillerød. Her blev en lastbilchauffør frifundet for tiltale om uagtsomt manddrab i forbindelse med en højresvingsulykke. Dommen konkluderer, at den menneskelige opfattelsesevne er begrænset af kun at kunne se i én vinkel ad gangen, og under proceduren udtrykte forsvarsadvokat Jacob Forman, at der er tale om 'en fordeling af den desværre begrænsede til rådighed stående menneskelige opmærksomhed’. 

I en kommentar på Forman Advokaters hjemmeside glæder Jacob Forman sig over dommen og mener at dommen lægger sig op ad en allerede eksisterende retspraksis, som går ud på, at såfremt chaufføren har orienteret sig under højresvinget så godt, som han kunne, og hvis lastbilen er fuldstændig i orden, så frifindes chaufføren. Til K-News gør Jacob Forman det klart, at chaufføren selvfølgelig har et stort ansvar i forbindelse med højresvingsulykker, men at diskussionen om skyld mangler nuancer.

"Handlenormen for lastbilchauffører siger, at du skal optræde som den ansvarlige chauffør. Før i tiden blev den arme chauffør dømt hvis cyklisten på et tidspunkt var synlig i højre sidespejlsgruppe. Men hvis han har været i gang med at fordele sin opmærksomhed, så bør praksis fra nu af sige, at man skal respektere de fysiske love, hvor mennesket kun kan kigge i en retning af gangen."

 

"Vigtigt ikke at stikke blår i øjnene på cyklisterne"

Ifølge den seneste rapport fra 2016 fra Havarikommisionen for Trafikulykker kan halvdelen af alle højresvingsulykker undgås, hvis chaufføren har sin opmærksomhed rettet mod trafikken og vejens forløb. Og det er netop opmærksomheden, der er den afgørende faktor i denne sag, hvis man spørger Jacob Forman. 

"Man skal jo retligt bedømme om føreren har et ansvar. Man skal ind og undersøge om chaufføreren har gjort det, man kan forlange af ham. Den dygtige og ansvarlige chauffør fordeler sin opmærsomhed på alle de vinkler, hvor der kan være cyklister. Det er handlenormen. Og det indebærer nogle valg og fravalg. Så en orientering i venstre side er dermed også et fravalg af højre. Det er vigtigt at fremtidige kampagner indeholder denne nuance. Det er vigtigt ikke at stikke blår i øjnene på cyklisterne", siger Jacob Forman til K-News. 

Hos Cyklistforbundet forholder direktør Klaus Bondam sig uforstående over for dommen og Jacob Formans kommentarer. Han henviser til Cyklistforbundets hjemmeside, hvor man har opstillet fem gode råd til, hvordan man som cyklist undgår højresvingsulykker.

"Jeg er jo ikke jurist, og jeg anerkender som borger i et velfungerende retssamfund at der dømmes efter praksis. Men det her er simpelthen noget eklatant sludder og vrøvl, og det er efter min opfattelsen en ualmindelig kynisk måde at anskue problematikken på", siger han til K-News.

Klaus Bondam peger på, at de kampagner som Cyklistforbundet udarbejder, er lavet i samarbejde med interesseorganisationer på tværs af alle sektorer.

"Der er ingen, der kører kampagner mod lastbilsbranchen. De kampagner, der er lavet i Danmark er lavet og eksekveret af Rådet for Sikker Trafik. Men det her handler også om undervisningsmateriale til chauffører, og der har været et kæmpe stykke arbejde. I mine øjne er det her kontraproduktivt for det gode arbejde, som en lang række organisationer og myndigheder har lavet sammen i det, der hedder Højresvingsgruppen, som har til huse i Færdselsstyrelsen. Der sidder vi sammen med fagbevægelsen, Rådet for Sikker Trafik, Rigspolitiet osv. Og i fællesskab forsøger at få løst de her udfordringer."

Del denne fra K-NEWS

Skal vi holde dig opdateret?

Få besked om nye artikler og podcast direkte i din mailboks ved at tilmelde dig herunder.

Vi indsamler ikke data om dig – og journalistikken, vi leverer, er gratis.

Nyhedsmail. Ja tak