21/12/2022 - Portræt

Hans advokatdrømme blev startet af en tv-serie med jura og sprut


Simon Levine er i dag den øverste internationale chef for DLA Piper, hvor han blandt andet står i spidsen for et fokus på arbejdskultur, diversitet og klimaforandringer. Både internt, men også når det handler om klienter.

Vejen til den topposition er formet af erfaringer, hvor han som advokat har arbejdet med store personligheder i sports- og musikindustrien. Og det hele startede med en drøm, inspireret af en tv-serie, om et liv med straffesager og vinbarer efter arbejde.

Tekst: Cecilie Uhre / Foto: Joachim Ploug Hansen


Billedet: Simon Levine, da han for nylig gæstede Danmark. Væggen bag ham prydes blandt andet af et gyldent Volbeat-album.

 

Simon Levine er vokset op i den engelske havneby Hull med en mor, der var sekretær, og en far, der havde sin egen lille forretning. Ingen af forældrene havde nogen professionel baggrund. De forlod skolen som henholdsvis 16- og 15-årig.

Det fortæller han over en sen, sort kaffe ved de karamelbrune borde på DLA Pipers kontor ved Østerbro station.

Han er varm, sjov og imødekommende og fortsætter sin fortælling om sin vej ind i advokatbranchen med en historie om et tv-show, han plejede at se som barn, og som introducerede ham til den verden, som ingen i hans omgangskreds beskæftigede sig med.

”Dengang var der en masse tv-shows om advokater, inklusivt et meget berømt et, der handlede om en engelsk advokat, det hed ’Rumpole of the Baily’. Advokaten tog straffesager i retten, og han havde mange meget interessante sager. Og om eftermiddagen sad han på en vinbar og blev fuld. ”

”Og det slog mig som et virkelig cool job. Du fik lov at gå i retten og gøre alle de her interessante ting, og så kunne du drikke dig fuld bagefter. Hvad kunne være bedre?” siger han.

 

Arbejdet med The Beatles, Elton John og Sting

På kontoret i København er klokken lidt over fem, da vi starter interviewet. Simon Levine har siddet i møde siden klokken 9 i morges, og dagen fortsætter også efter.

Men sådan har det ikke altid været. For efter beslutningen om at han ville være som John Mortimer, advokaten i ’Rumpole and the Bailey', og efter han afsluttede sine jurastudier på Cambridge University, startede Simon Levine sin karriere som advokat i musik- og sportsindustrien. Og før det hele blev ledermøder og virksomhedsdrift, førte han sager for popstjerner og sportsvirksomheder.

”Jeg blev advokat i 1990, og mit område var intellektuel ejendomsret, så jeg arbejdede meget med ophavsret af varemærker og sådan noget. Mest for musikindustrien og sport,” fortæller han og fortsætter:

”Jeg startede ud i musikindustrien og arbejdede med popstjerner som The Beatles, dem arbejdede jeg med i mange år, men også Elton John, Sting og mange andre.”

Han fortæller blandt andet, at en stor del af arbejdet med The Beatles handlede om at rådgive medlemmerne om sager, hvor folk brugte deres navn i upassende sammenhæng eller give dem råd i forhold til de tv-shows, de deltog i, omhandlende IP-rettigheder.

”En af de sager, jeg havde for The Beatles, handlede om, at der var nogen, som havde en optagelse af en af deres allerførste koncerter i Hamburg i starten af 1960’erne, altså før de blev berømte. Og der var altså nogen, der havde de her optagelser, men The Beatles havde rettighederne som den udøvende kunstner, og vi ville ikke have, at de skulle offentliggøre videoerne uden en licens fra os,” fortæller han.

Arbejdet i musikindustrien og for sportsvirksomheder førte ham videre til både tv-branchen og filmbranchen, hvor han har arbejdet med alt fra CNN og NBC til DreamWorks, Disney, Warner Brothers og Universal Studio.

”Så det lavede jeg i mange år, indtil jeg blev en del af DLA Piper i 2005 som partner og Head of Intellectual Property and Technology Group, og i 2015 blev jeg så Global Co-CEO og International Managing Partner,” fortæller han.

 

En fleksibel arbejdsplads

Simon Levines familie immigrerede fra Østeuropa til Hull tilbage i 1800-tallet. Og egentlig ville familien til New York, men de kom aldrig videre end til havnebyen, fordi de blev bildt ind, at de var fremme.

Man kan synes, der er langt fra havnebyen i Hull til de bløde, brune farver på kontoret på Østerbro og CEO-skrivebordet i London. Men advokatlivet tiltaler Simon Levine, og selvom han tilstår, at der ikke er tid til at drikke sig fuld om eftermiddagen på vinbarer, når man er CEO, så holder han af den intellektuelle udfordring, det er at være leder for et stort internationalt advokatkontor.

Og når man spørger ham, hvad der lige nu fylder som Co-CEO og Managing Partner, er der også nok at tage fat i.

Det første, han peger på, er generel sundhed og velvære blandt medarbejderne – specielt i forhold til at have en fleksibel arbejdsplads, men samtidig en stærk kultur.

Det er både vigtigt, fordi han tror på, at hvis medarbejderne har det godt, og kulturen er stærk, så bliver virksomheden også stærkere. Men det handler også om at kunne tiltrække dygtige medarbejdere, som der lige nu er stor konkurrence om.

”Du bliver nødt til hele tiden at arbejde på at være relevant for folk i branchen,” siger han.

Og her spiller fleksibilitet, i forhold til hvor man arbejder fra og hvornår, også ind. For hvis man skaber en fleksibel arbejdsplads, så gør man det ifølge Simon Levine muligt for flere mennesker med forskellige baggrunde og livsvilkår at kunne arbejde som advokat hos DLA Piper og samtidig have børn eller fritidsaktiviteter ved siden af.

”Men hvordan har man dét, samtidig med at man sørger for at have en stærk kultur, hvor folk kender hinanden?” siger han og forklarer, at løsningen hos DLA Piper er blevet i højere grad at lade medarbejderne selv bestemme, hvordan og hvornår de arbejder hjemme og på kontoret. For det har vist sig at fungere godt, og faktisk kommer folk ret ofte ind af sig selv.

”At styre et advokatkontor handler i høj grad om psykologi, for det er en menneskeforretning. Du producerer ingenting, det er kun menneskers intellekt, du har,” siger han blandt andet om, hvorfor trivslen er så vigtig.

Simon Levine - brødFoto: Joachim Ploug Hansen

Du skal kunne tage hele dig selv med på job

En anden ting, der ifølge Simon Levine er fokus på hos DLA Piper, er diversitet.

Han fortæller, at en del af deres codes of values er til for at skabe mere diversitet både i forhold til køn og etnicitet, men også i forhold til baggrund og seksualitet.

”Jeg tror personligt på, at du skal kunne bringe hele dig selv med på arbejde. Og det gælder ligegyldig, hvilket land og DLA Piper-kontor, vi er på, og hvem du er,” siger han og fortsætter:

”Og selv hvis du ikke har den overbevisning som virksomhed, at der skal være plads til alle, så er der undersøgelser, der viser, at forskellige mennesker i et firma skaber en stærkere virksomhed, fordi man får forskellige tanker og forskellige løsninger. Du har en tendens til at være bedre, hvis du har en divers gruppe af mennesker.”

Så hvordan skaber du en kultur, hvor alle kan tage hele sig selv med på job?

”Det kræver en masse arbejde. Men det første, vi gjorde, var at ændre hele kulturen. Før jeg tog over, havde vi nogle meget lange sætninger, der skulle beskrive vores værdier. Vi lavede dem kortere og mere præcise.”

”De lyder blandt andet nu: ’Be bold’, ’Be supportive’, ’Be excellent’, ’Be collaborative,’” fortæller Simon Levine og forklarer, at de er kommet frem til sætningerne i samarbejde med medarbejderne i hele DLA Piper gennem blandt andet anonyme spørgeskemaer og evalueringer af virksomheden.

Og ifølge Simon Levine har de gjort en forskel. Det mener han, blandt andet fordi han kan se, at der ikke er særligt mange henvendelser til deres interne whistleblowerordning mere. Og så laver de en evaluering hver tredje til fjerde måned, hvor de spørger deres medarbejdere ind til, hvor glade de er for deres job.

”Et af spørgsmålene er, om de vil anbefale DLA Piper som arbejdsplads til andre. Og svarprocenten er, at omkring 85 procent vil det,” siger Simon Levine.

 

Klimaansvar

Som leder for en stor international virksomhed anerkender Simon Levine også, at han har et ansvar for at arbejde mod en mere grøn fremtid. Derfor er DLA Piper også involveret i både eksterne og interne projekter, der skal skabe et mindre CO2-aftryk på verden.

”Vi har et stort ansvar som ledere af et af de største advokathuse i verden, og så har vi et ansvar i forhold til de værdier, vi selv har sat op,” siger han og fortæller, at DLA Piper blandt andet eksternt har være juridiske rådgivere til COP26, der blev afholdt i Glasgow. Derudover har de også været involverede i COP27 og vil være det til næste år ved COP28.

”Det er arbejde, vi har lavet pro bono,” siger han og fortæller også om et andet event, hvor han selv deltog som repræsentant for DLA Piper, og hvor blandt andre Kong Charles, den britiske premierminister og direktøren for Bank of America, var samlet og diskuterede, hvad store virksomheder kan ændre for at skabe en grønnere fremtid.

”For det, der er svært for regeringer, når de skal lave politik på sådan et område, er, at de har et pres for at blive genvalgt, og det kan påvirke den politik, de laver. Men virksomheder kan gøre mere. Virksomheder kan sætte eksempler,” siger han.

Internt handler det om at formindske DLA Pipers eget CO2-aftryk, forklarer Simon Levine. Men det handler også om at påvirke leverandørkæden ved at stille krav.

”Vi beder vores leverandører om at arbejde på at reducere deres CO2-adtryk. Hvis alle virksomheder gjorde det, og hvis vores klienter også stillede krav til os, så kan virksomheder være med til at skabe en bedre verden,” siger han og peger på et konkret eksempel, de har gjort internt i DLA Piper. Her har de underskrevet en ’Corporate Power Purchase Agreement’, en CPPA, som er en måde, hvorpå virksomheder kan sørge for, at det meste af deres energi kommer fra bæredygtige energikilder.

”Og den sidste ting, vi gør, er, at vi nogle gange træffer nogle hårde valg, i forhold til hvem vi vil tage ind som klienter. Det er fint at arbejde for alle virksomheder, der er på vej til at ændre sig og blive mere grønne, men det er noget andet at arbejde for virksomheder, der er lavet til at udlede karbon,” siger han.

Så I kan finde på at sige nej til en klient?

”Ja, og det har vi gjort før. Jeg tror på, at det er en del af at sætte et eksempel. Hvis du ikke er klar til at gøre det, så er du ikke rigtig seriøs omkring det.” 

Del denne fra K-NEWS

Skal vi holde dig opdateret?

Få besked om nye artikler og podcast direkte i din mailboks ved at tilmelde dig herunder.

Vi indsamler ikke data om dig – og journalistikken, vi leverer, er gratis.

Nyhedsmail. Ja tak