04/09/2019 - Influencere

Krav om hygiejne hos influencere


Nye undersøgelser stiller spørgsmål ved hvor mange af influenceres følger, der reelt er følgere. Advokat Heidi Højmark Helveg vil fremover anbefale, at kunder, der markedsfører sig gennem influencere, skriver nye ting ind i deres kontrakter med dem.

Tekst: Dan Poulsen


Firmaet Hype Auditor er et af flere firmaer, der laver analyser af Instagram-konti. Analyser, der blandt andet konkluderer, hvor mange følgere af Instragram-profiler, der er sande og – ikke mindst – hvor mange der er falske. Falske følgere kan for eksempel være kontoindehavere, der i virkeligheden først og fremmest er robotter, eller følgere der er købt i større eller mindre bunker til at følge en influencers konto.

I går bragte Politiken historien om, at Hype Auditor har scannet en kolossal mænge Instagram-konti, 1,84 mio. på tværs af landegrænser, og heraf er der 4.000 danske. Og fire ud af ti danske Instagram’ere – rundet ned fra 47 % ifølge Hype Auditors tal - har på den eller anden facon falske følgere, .

 

Ingen danske konkrete sager

Den potentielt juridiske konflikt kan åbenlyst opstå mellem et firma, der køber reklame gennem en influencer, hvis det viser sig, at købet af reklame er foretaget på falske præmisser i form af forkerte oppustede tal af følgere.

Heidi Højmark Helveg, advokat og partner hos Integra Law med speciale i markedsføringsret, har intet kendskab til danske eksempler på tvister af den art mellem et firma og en influencer eller et bureau, der har forestået en aftale.

”Jeg kender ikke til sager i Danmark”, siger Heidi Højmark Helveg.

”Og hvis der har været nogle, vil jeg tro, at det er ordnet i mindelighed ved at prisen er sat ned”, uddyber hun og understreger igen, at hun ikke har konkret kendskab til sådan en mindelig aftale.

 

75 procent falske

I England er der gennem de sidste år flere kontante eksempler på oppustede følgertal. Blot som et eksempel blotlagde blandt andre Hype Auditor, at der for nogle deltagere i TV-showet Love Islands vedkommende, var over 75 procent falske følgere på deres instragramprofiler, da det blev gjort op i slutningen af juli i år. Den historie er skrevet af det kulørte DailyStar, blot som et konkret eksempel på, at nyudsprungne kendisser har gode muligheder for at tjene mange penge som reklamesøjler, når de træder ud i virkeligheden, der kalder på influencers.

Og mens der endnu ikke er konkrete sager i Danmark, så viser tallene fra Hype Auditor, at det nok blot er et spørgsmål om tid, før de første sager potentielt ser dagens lys herhjemme. Tallene fra Danmark viser, at der altså er brodne kar herhjemme på Instragramkontinentet. 

Den aktuelle historie får Heidi Højmark Helveg til at ændre på, hvordan hun fremover vil rådgive klienter, der ønsker at markedsføre sig på den måde.

”I lyset af den her historie, vil jeg fremover klart anbefale de kunder, der skal tegne kontrakter med influencere, at der stilles krav om, at der gennemføres hygiejne. F.eks ved at influenceren vedgår, at man har gennemgået sine følgere, og at man ved at f.eks 95 % er ægte”.

Det tal kan variere og er blot et bud fra Heidi Højmark Helveg på, hvad et realistisk krav til sande følgere kan være for at indgå en god aftale.

Del denne fra K-NEWS

Skal vi holde dig opdateret?

Få besked om nye artikler og podcast direkte i din mailboks ved at tilmelde dig herunder.

Vi indsamler ikke data om dig – og journalistikken, vi leverer, er gratis.

Nyhedsmail. Ja tak