Skrevet af Mille Ørsted


I Amaliegade ligger Synch. Selvom de højloftede og stukbelagte lokaler et stenkast fra Kongehuset umiddelbart sætter den rette scene for et traditionelt advokatfirma, så er det langt fra konservatisme og traditioner, der præger Synch, der da også i starten af 2018 flytter til nye lokaler, som er mere i synk med ønsket om en flad hierarkisk struktur.

Synch er et opgør med den traditionelle advokatbranche og et opgør med de konventioner, som eksisterer i branchen. Sådan siger den danske stifter og advokat, Michael Brandt.

”Alle brancher er bedre end advokatbranchen. Vi er havnet i en branche, som er så konservativ og så uegnet til at ændre og differentiere sig i markedet,” siger han.

Michael Brandt ville i klassisk forstand blive kaldt managing partner, men hos Synch har de droppet partner-begrebet og et firmanavn bestående af efternavne.

”Vi har afskaffet partnerbegrebet, fordi for os er Synch vigtigere end vores advokater. Det betyder, at vi har fået en uhierarkisk tilgang til, hvordan vi arbejder internt.”

Hos Synch handler det ikke om, at have nogle få prominente advokater, hvis relationer lægger penge i kassen, men det handler om at have firmaet i fokus. Netop af samme årsag hedder firmaet Synch, da navnet fortæller om firmaets vision, fremfor hvad de forskellige partnere hedder til efternavn, fortæller Brandt.

 

Synch i synk med iværksættere og startups.

Synch er et tech- og forretningsorienteret advokatfirma, som er drevet af innovativ nytænkning, som sætter advokatens rolle til revurdering. For det er der behov for, hvis advokaten skal følge med udviklingen, hvor både de store rådgivningsfirmaer og revisionshuse kan varetage brede konsulentroller for deres kunder.

”Advokaters udfordring er vores selvperception, altså den måde vi ser os selv på. Advokater har historisk set haft en særlig rolle i samfundet og det er vores ulykke, fordi advokater ser sig selv som særlige rådgivere – det er vi ikke, men det gør, at vi sidder oppe på en piedestal og venter på, at markedet kommer til os. Den tendens betyder helt grundlæggende, at vi ikke kommer ud i markedet og prøver at skabe noget værdi. Vores tilgang til markedet er, at vi er hoppet ned fra advokatpiedestalen, og grundforudsætningen for at være nede på gulvet er – noget så klichefyldt som – at man skal skabe værdi hos sine kunder.”

Michael Brandt mener, at mange advokater bygger deres brand op omkring relationsmarkedsføring, flotte titler og den betroede rådgiverrolle, hvor klienter har samme advokat hele livet, som står denne bi i alskens sager. Dette er ikke det primære fokus hos Synch.

”Man risikerer, at relationen er vigtigere end produktet, fordi man skaber en relation, der er så stærk, at produktet bliver sekundært. Set med vores øjne, så anerkender vi, at relationer er vigtige, men vi tager et skridt tilbage som advokater, og så skubber vi brandet frem.”

Hos Synch har man desuden lavet aftaler med startups og iværksætter, hvor fakturering ikke honoreres i kroner og ører, men derimod i viden om markedet. På den måde søger Synch at være på forkant med de udfordringer, der opstår i de spirende iværksættermiljøer, hvor pengene måske ikke er store til at starte med.

 

En symbiose mellem forretning og jura

Ifølge Michael Brandt er Synch’s virke ikke blot hængt op på et indgående kendskab til juraen, men også et grundigt forretningskendskab, hvor de kan bistå deres kunder i alle dele af processen og ikke kun tilblivelsen af en kontrakt.

”Helt grundlæggende, så tror vi på, at vi ikke bare skal fokusere på jura isoleret set, men i en forretningsmæssig kontekst. Vi ser på, hvilke forretninger vores kunder har, og derefter hvordan vi kan bistå dem i en given proces. I stedet for at tænke, at advokaten og juraen er i centrum, og så må kunder søge vores gunst. Vi vender den proces på hovedet.”

Det er ifølge Brandt ærgerligt, at mange nyudklækkede jurister ikke har nogen forretningsforståelse, da der ikke fra jurastudiets side bliver lagt nok vægt på juraen set i relief til forretningsverdenen.

Synch’s virksomhed er et opgør med timetakst-baseret rådgivning, da devisen er, at kunderne foretrækker klare aftaler om fakturering, hvor man i langt højere grad betaler for produktet. Det vil sige, at prisen er aftalt på forhånd, og så betaler kunderne månedligt et aftalt beløb for en virtuel advokat.

Timefakturering - vi hader den, kunderne hader den, alle hader den.

”Timefakturering - vi hader den, kunderne hader den, alle hader den. Vi har lavet et produkt kaldet Synch Where Ever, hvor man får en jurageneralist med kendskab til ens virksomhed. Hvis kunden eksempelvis har brug for ansættelsesret og GDPR, så laver vi en virtuel advokat bestående af to jurister, som kommer til at kende virksomheden indgående, og som kan bidrage med rådgivning inden for hver sit specialeområde i én samlet virtuel advokat.”

Den virtuelle advokat bistår løbende virksomheden i juridiske spørgsmål, og fungerer i praksis som en intern jurist, der skal kunne gå ind og spotte, hvornår og hvordan virksomheden har brug for juridisk bistand.

”Vi har gode erfaringer med at det ikke bliver misbrugt. Selvom virksomheden ”kun” betaler for én virtuel advokat, så lægger de ikke advokatarbejde til tre over på den ene. Vi leverer det her til store virksomheder, som synes, det er et fedt produkt.”

Udover Stockholm-kontoret er Synch også repræsenteret i Silicon Valley for at være helt tæt på de nyeste udviklinger i erhvervslivet og iværksætterbranchen.

Del

Ud af elfenbenstårnet og ned på gulvet til dem det hele handler om – klienterne


Hold dig opdateret

Tilmeld dig K-News nyhedsmail og få information om nye podcasts, portrætter, videoer og meget mere.

Nyhedsmail. Ja tak