MakeImpact er navnet på en ny digital platform, der vil matche brugere med bæredygtige investeringer. Målet er at gøre det nemmere for den almene dansker at investere i de virksomheder, der efterlever FN's 17 verdensmål, og fra skabernes side har man særligt fokus på de såkaldte millenials. Det er her potentialet for forandring er størst, og netop forandring har været drivkraften for legaltech-firmaet Legal Hero, der er den juridiske samarbejdspartner i projektet.

Torsdag var Kuppelsalen hos Danske Bank i København fyldt til bristepunktet. Umiddelbart kunne man foranlediges til at tro, at det var et arrangement med en finansiel superstjerne eller en politiker, der trak de mange interesserede til salen. Men det var ikke tilfældet. Tværtimod var det to iværksættere, der med deres lanceringen af deres nye app MakeImpact havde trukket 170 gæster fra finanssektoren og erhvervslivet til Kuppelsalen.

Varan Pathmanathan og Christopher Trunk Black står bag den nye platform, der har til formål at gøre det let og overskueligt for brugere at investere deres penge i de virksomheder, der arbejder aktivt med at indfri FN's 17 verdensmål.

"Man går ind på vores app og vælger de verdensmål, der passer til ens egne værdier – ud fra de verdensmål man vælger, matcher vi dig med de børsnoterede virksomheder, som er medlem af UN Global Compact. Det vil sige, at brugerne aktivt går ind og fortæller, hvilke verdensmål de støtter, og det er offentlig tilgængelige data fra virksomheder, som vi har samlet på platformen. Det matcher vi op og hjælper folk i gang der, hvor de har bank. 66 % af alle millennials har aldrig investeret før, og de har i gennemsnitligt 66.000 kr. i frie midler, og vi vil gerne have dem til at yngle i investeringer, der gør en forskel i verden", siger Varan Pathmanathan, der er CEO i MakeImpact.

 

Forandring kommer fra de unge til de unge

Ifølge en rapport fra Deloitte fra 2014 spås det, at 75% af den globale arbejdsstyrke i 2025 vil bestå af de såkaldte 'millennials', altså personer, som er født efter 1983. Det betyder store omvæltninger i måden at tilgå arbejdskultur og økonomi, hvor flere unge peger på, at mening frem for profit er den vigtigste drivkraft.

Netop denne tendens fik Varan og Christopher til at gå målrettet efter denne demografiske gruppe.

"Vi synes, det er super interessant at kigge på den generation af unge mennesker, der kommer ind og er meget ’brand’-fokuseret. Vi kigger på de virksomheder, der har været meget mainstream-fokuseret, som nu er begyndt at tage verdensmålene til sig og rent faktisk vil gøre noget, fordi det bliver et krav. Bæredygtighed er ikke et modefænomen – det er et vilkår. Så virksomhederne er begyndt at agere efter det og det rammer jo forbrugerne. Når Adidas laver en ’Parley for the Oceans’ sko af plastik, der er fundet på strandene, og der er solgt en million på et år, så begynder det at betyde noget fordi den nye generation vil gerne købe Adidas sko", siger Varan, der selv tilhører gruppen af millennials.

Makeimpact banner 3 Claus Saal

Foto: Claus Sall

Netop 'purpose' som drivkraft førte MakeImpact sammen med den juridiske platform LegalHero. Varan og Christopher havde svært ved at forpligte sig til advokatkontorernes timepriser, og de følte begge, at deres projekt havde svært ved at finde anerkendelse. Derfor tog de kontakt til Jonatan Hjortdal, der er Chief Legal Officer hos LegalHero.

"Varan og jeg har talt meget om det juridiske. Jeg sagde, at vi er nødt til at have en advokat ind over. Dem jeg kendte fra de store huse, de sad i M&A-afdelinger og havde ikke tid.
Så havde jeg en bekendt der sagde at jeg skulle ringe til Jonatan fra LegalHero. På det tidspunkt vidste vi ikke særlig meget om dem, men vi tog en uformel snak. Den måde Jonatan ’pitchede’ LegalHero på talte fuldstændig ind i vores vision. Det var ’love at first sight’. Vi har ikke råd til at betale en junior eller senior partner i et af de store huse, men vi er nødt til at have det juridiske i orden. Uden det ville MakeImpact ikke eksistere, for vi indsamler en masse persondata", siger Christopher Trunk Black.

For LegalHero var det oplagt at entrere med MakeImpact, da kemien og formålet fra start var et match.

"Da jeg fik henvendelsen fra Christopher, tænkte jeg ’ hvor er det et fedt koncept’ - det er noget jeg selv kunne finde på at bruge. Jeg har aldrig selv investeret i aktier, og jeg ved dårligt nok, hvordan jeg l gør det. Hvis jeg har det sådan, så sidder der nok også mange andre, der har det på samme måde", siger Jonatan Hjortdal og fortsætter:

"En af grundene til at jeg forlod advokatbranchen var netop for at kunne arbejde med den her type klienter, der laver noget meningsfuldt. Hvis jeg sad hos et stort advokathus, og jeg gik tilbage til min partner og sagde, at jeg ville tage en opgave for MakeImpact, så gætter jeg på, at jeg ville få et nej til det, fordi der ikke er økonomi nok i det, og fordi klienten ikke er blue chip nok. Jeg ville med andre ord ikke få lov til at bruge tid på det og lægge forsikring til at rådgive nogen, hvor der ikke kunne skrives en stor regning – uanset hvor meningsfyldt det så end måtte være."

Makeimpact banner3

Brace yourself - change is coming

Forandringen er på vej. I hvert fald hvis man skal tro Varan og Christopher. Væk er de traditionelle drivers for investering og ind er kommet øget krav til virksomhedernes stillingtagen til globale udfordringer over hele kloden. Men mens mange af landets store virksomheder målrettet omstiller store dele af deres produktionsapparat og deres måde at gå til markeder på, så halter advokatbranchen efter, mener Jonatan Hjortdal.

"Jeg tror advokatbranchen selv mener, at de er engagerede i FN’s verdensmål og bæredygtighed i det hele taget, men det er de jo i realiteten ikke. Det kan godt være, at der bliver lavet nogle fine CSR-rapporter, og at man har doneret nogle penge til at bygge en skole i Afrika, men man gør det ikke nødvendigvis, fordi man reelt synes, at bæredygtighed er vigtigt og skal være gennemsyrende for ens forretningsmodel. For det er den ikke – man gør det nærmere for at kunne sige, at man gør det. Forretningsmodellen i advokatbranchen er den samme som altid, nemlig at sælge timer. Hvis man virkelig ville være bæredygtig, så kunne man jo eksempelvis tage bæredygtige startups ind og gøre noget for dem – enten billigt eller gratis", siger han.

MakeImpact er nu online, og her er det muligt at investere direkte i bæredygtige virksomheder. App'en kan enten hentes i App Store eller for Android via app.makeimpact.io

Siden lanceringen i torsdags, har MakeImpact opnået 268 brugere på platformen, og de første interessetilkendegivelser for investering er drypvis begyndt at komme ind, med en samlet størrelse der overstiger 100.000 kr.

Del

"Verdensmålene er ikke bare en god forretning, det er et vilkår. Også for advokatbranchen"


Hold dig opdateret

Tilmeld dig K-News nyhedsmail og få information om nye podcasts, portrætter, videoer og meget mere.

Nyhedsmail. Ja tak

Seneste nyheder