01/09/2020 - Internationalt

Facebook klar til at forbyde delinger på deres platform fra australiere


De australske myndigheder er i fuld gang med ny regulering, der skal tvinge de sociale medieplatforme til at betale for deres brug af andres indhold, og det får nu Facebook til at true med at lukke for australiernes mulighed for at dele indhold på platformen.

Tekst: Rasmus Lehmann Hylleberg


Mon ikke EU's Margrethe Vestager har blikket stift rettet mod situationen i Australien, hvor regeringen siden foråret har arbejdet på en ny regulatorisk model, der skal udjævne konkurrencen online og tvinge de sociale mediegiganter som Facebook og Google til at dele ud af det overskud, som de tjener på de nationale mediers indhold.

Det får nu Facebook til at true med at lukke helt ned for australiernes mulighed for at dele indhold via platformen.

Det skriver Financial Times.

Facebook puster dermed til en større konflikt med Australien, der længe har været under opsejling.

I marts blev Facebook anklaget af de australske konkurrencemyndigheder for at have misbrugt data til at skabe politisk profilering via en onlineundersøgelse. Søgsmålet lød dengang på svimlende 529 mia. ASD.

Tilbage i april meldte Australien så ud, at de, trods løfter om et code of conduct baseret på frivillighed, nu ville kigge på et regulært regelsæt, der ville tvinge de sociale medieplatforme til at dele ud af deres overskud til uafhængige nationale medier i landet. 

I en udtalelse fra Facebook lyder det:

”Dette er ikke vores førstevalg - det er vores sidste. Men det er den eneste måde at beskytte os mod et resultat, der trodser logik og vil skade, ikke hjælpe, den langsigtede livskraft i Australiens nyheds- og mediesektor," lyder det.

 

Viser vejen for andre lande

Australiens regulatoriske arbejde rettet mod de sociale mediegiganter er interessant, fordi det på mange måder er et eksperiment, der kan vise, hvordan andre lande og jurisdiktioner potentielt kan skabe en lignende regulering. 

De australske konkurrencemyndigheder har således fremsat 23 konkrete tiltag, der skal forpligte bl.a. Facebook til at betale de indholdsproducenter, som ikke tjener en krone på den trafik og dermed de pengestrømme, som Facebook genererer. Og de 23 tiltag kan være et pejlemærke for bl.a. det arbejde, der pågår i EU, mener professor fra CBS Mikkel Flyverbom, som K-News interviewede før sommerferien.

"Jeg synes, det er interessant, at det er relativt konkrete tiltag. I modsætning til, hvis du kigger i EU-sammenhæng, på Europa-Kommissionen og det som Magrethe Vestager har lavet, som jo mere er hensigtserklæringer og brede formuleringer om, at vi skal have et retfærdigt, gennemsigtigt og demokratisk Europa og den slags; at der er en masse ekspertgrupper; lange, lange tekster om, hvad etik er i forhold til kunstig intelligens; hvordan vi skal tænke på datadreven økonomi, og hvordan vi på den ene side skal opbygge et digitalt Europa og på den anden side beskytte rettigheder og alt det der." 

Det nuværende lovforslag er en heftig omgang. For ikke nok med, at man har opsat 23 konkrete tiltag, hvoraf det bl.a. fremgår, at techgiganterne skal være transparente med deres dataindsamling af australske brugere - lovforslaget kræver ligeledes, at Facebook og Google fjerner alle søgeresultater, som giver adgang til ikke blot australske nyheder, men også internationale nyheder. Hvis og såfremt Google og Facebook altså ikke ønsker at betale for deres brug af det. Forestil dig en Google-søgning uden nyhedshits?

Og netop den tanke bekymrer da også Google. I et blogpost via deres kanaler skrev de i sidste uge:

"Det betyder, at vi bliver nødt til at foretage en massesletning af indhold globalt for at stoppe dem fra at være synlige for australierne - vi bliver nødt til at fjerne alle udenlandske aviser, bloggere, YouTubere, men også sportsrapportering, diskussioner om globale sundhedsspørgsmål, tweets om aktuelle begivenheder og bogstaveligt talt endeløse andre typer indhold fra alle kilder rundt om i verden."

Del denne fra K-NEWS

Skal vi holde dig opdateret?

Få besked om nye artikler og podcast direkte i din mailboks ved at tilmelde dig herunder.

Vi indsamler ikke data om dig – og journalistikken, vi leverer, er gratis.

Nyhedsmail. Ja tak