Billedet: Sebastian Arnberg i den almindelige gadevirkelighed i København med udsnit fra skinshandelsstedet tradeit.gg.
Da han var i midten af tyverne, tjente den unge mand omkring 4 millioner kroner ved at handle med skins – altså beklædningsgenstande eller andet gear, der kun eksisterer inde i et computerspil. Helt præcist handlede han med skins i spillet Counter-strike: Global Offensive.
Skattemyndighederne fik – fortæller gæsten i Magtens Tredeling – et anonymt tip om mandens aktivitet og vurderede efter deres gennemgang, at han både var momsskyldig, og hvad han skulle betale i skat.
”Det er en anonym henvendelse. Der er nogen, der har kontaktet Skattestyrelsen og sagt, at ham fyren her tjener en masse penge på at købe og sælge. Jeg tror, de kaldte det online tilbehør til computere. Og så var det jo først, da de begyndte at snakke med ham, at det gik op for dem, at han havde en betydelig handel.”
Da manden var utilfreds med de konklusioner, Skattestyrelsens nåede frem til, blev Landsskatteretten involveret. Og efter de har bakket op om styrelsen, har manden som næste skridt involveret byretten.
Unge rammes af myndigheders manglende stillingtagen til den virtuelle verden
Med afsæt i den konkrete sag har Magtens Tredeling inviteret advokat Sebastian Arnberg i Magtens Tredeling. Han er den del af skatteteamet hos Njord Law. K-NEWS har også inviteret Skattestyrelsen til at stille med en fagperson, der kender til området og kan forklare, hvordan de i styrelsen arbejder med beskatning af værdier, som skabes i nye digitale sammenhænge. Styrelsen ønsker ikke at stille op, da den konkrete sag er verserende.
Giver det mening, at reglerne er sådan her?
Sebastian Arnberg har selv som jurist en fortid i Skatteministeriets departement og har på den konto fulgt med, som han siger i podcasten, ”om og hvordan man skulle beskatte kryptoaktiver”. Kryptoaktiver, der i beskatningssammenhænge er en anden omdiskuteret værdi. Og selv om der er stor forskel på kryptoaktiver, som for eksempel Bitcoin og skins i et computerspil, så har de det tilfælles, at det er aktiver fra den digitale verden.
Og som Sebastian Arnbjerg siger i Magtens Tredeling om de danske myndigheder:
”Jeg synes, der mangler en aktiv stillingtagen til, hvad vil det sige at være i den virtuelle verden”.
Han, der selv er 30 år, har aldrig handlet med skins, men han giver sit bud på, hvorfor et digitalt udseende i et computerspil overhovedet kan have en værdi, som spillere vil betale almindelig gangbar valuta for.
”Jeg tror ikke, man må underkende, hvad den digitale verden kan betyde socialt. Jeg ved i hvert fald, jeg kan være forfængelig med, hvad jeg har på i den virkelige verden, og jeg tror også, det kan oversættes i et vist omfang til den digitale verden.”
At det i høj grad er unge mennesker, der kan have en stor del af deres sociale liv i den digitale verden, er der ikke tvivl om. Og særligt den yngre del af befolkningen, der ligesom den skatte- og momsklagende mand kan handle skins i deres digitale verden, har myndighederne et efterslæb overfor.
”Som skattespecialist kan man ikke rigtig længere være særligt meget i tvivl om, at der skal betales skat, og hvordan der skal betales skat.”
Men efterfølgende stiller han retorisk spørgsmålet:
”Giver det mening, at reglerne er sådan her, og at praksis har udviklet sig sådan her?”
Sebastian Arnberg giver nuværende praksis et negativt stempel med på vejen, da han siger, at den i hans optik er: ”en smule hård, når man tager alle omstændigheder i betragtning - særligt at det er unge mennesker, der handler med det her”.
Og med afsæt i det efterlyser han bedre information fra myndighedernes side, som retter sig mod unge, der ikke kender reglerne og de mulige alvorlige konsekvenser. Han savner en større indsats fra myndighederne i forhold til at uddanne unge mennesker om de her skatteforhold. Og som han optegner problemet i en verden med primært unge, hvor størstedelen er der som en del af en fritidsinteresse:
”Bliver det afgjort, at man skal betale skat, så er den ikke længere, så skal du betale skat. Problemet er, at hvis du finder ud af, at du ikke har betalt skat i lang tid, så kan der komme ret store bøder og i værste tilfælde, kan man komme i fængsel. Det er ikke sjovt at skylde penge til skattemyndighederne i Danmark”.
Hård kamp venter ham i retten
Om den konkrete sag, der aktuelt venter på at komme for retten, siger Sebastian Arnberg, at det bliver op ad bakke for klageren. Som tidligere nævnt er det reelt to afgørelser, han ønsker retten forholder sig til. En om moms, at han med sin indtægt er momspligtig, og en anden om skat. Om det sidste siger Sebastian Arnberg:
”Det er jo de helt generelle gamle skatteregler, vi bygger på, når vi snakker om skattedelen. Og der ser jeg, at han nok står til en stor kamp.”
Og, siger han videre, mens han lægger vægt på, at han ikke kender alle sagens akter i detaljer.
”Min vurdering er, at det jo er en sag, hvor der har været utrolig mange handler. Han har jo både byttet, han har købt, og han har bettet – og det er jo nogle forskellige situationer. Men jeg tror, at skattemyndighederne vil sige, at det er meget samme situation, fordi det koges ned til: Har han tjent nogle penge eller ej.”
Hvad det betyder, når Sebastian Arnberg taler om at bytte, bette og købe, og hvordan handlen med de digitale skins foregår på parallelle platforme uden for videospillet, bliver detaljeret forklaret i den nyeste Magtens Tredeling, hvor Sebastian Arnberg er gæst i episoden med titlen: ”Skins og skat i Counter-Strike”.
Du finder og kan lytte Magtens Tredeling i din foretrukne podcast-app eller du kan lytte i den player vi har indsat øverst i denne artikel.
Episoden har vi lavet i forlængelse af en række artikler, som vi de seneste måneder har publiceret her på K-NEWS, hvor vi afdækker, hvordan den gigantiske industri, som digital gaming er eksploderet til, har en del skyggesider. Herunder at de skaber et rum for hvidvask af penge, at der foregår bedrageri af unge, der ikke anmelder sagerne, og at der foregår vildledende og potentielt ulovlig markedsføring i den omfattende gaming-verden.
Det kan du læse om i blandt andet disse artikler:
”Lovgivning lunter efter, mens penge hvidvaskes i galop gennem spilindustrien” fra 27. maj.
”Unge undlader at anmelde bedrageri" fra 7. juni.
”Dansk mediegigant bryder loven med vildledende markedsføring” fra 26. marts.
Billedet herunder viser et udsnit fra K-NEWS's søge side, med artikler om gaming og reguleringen unge danskeres tilstedeværelse på nettet.