14. marts 2022 - Platformsøkonomi

Højesteretsdom lægger 20% oveni prisen


Mandag var dagen hvor der over hele England blev tilføjet moms på alle kørselspriser hos gig-økonomiens stjerneskud, Uber.

Det er et kæmpe skift i forretningsmodellen, at der på den måde betales en statsafgift direkte til platformen, fremfor at alle mellemværender med myndigheder klares af de enkelte chauffører - eller samarbejdspartnerne, som platformsvirksomhederne som udgangspunkt kalder dem.

Tekst: Dan Poulsen


Billedet: Udsnit fra The Guardian og The Scottish Sun samt Shutterstuck.

Fra denne uge af - startende mandag - bliver Uber ramt på et af deres allervigtigste succesparametre. Kampen om at være bedst også på den billigste måde bliver nemlig udfordret af, at Uber nu skal lægge 20% moms i deres priser. Pengene går ikke til chaufførerne men til Uber, og det dem, der skal afregne til staten.

Reguleringen af og udviklingen omkring platforms økonomi - eller gig-economy, som det oprindeligt er døbt i USA, inspireret af musikbranchens gig-logik, hvor man spiller et job ad gangen og får betaling for et job ad gangen - er et område vi på K-NEWS skriver løbende om. Hvor vi herhjemme med afsæt i konkret taxalovgiving og en velorganiseret taxabranche i 2017 kunne se en decideret afvikling af Uber i de danske bygader, i hvert fald midlertidigt, er tjenesten i fuld funktion i flere andre europæiske lande - herunder England og i særdeleshed London.

 

Højesteretskendelse i december

Den store ændring sker som en konsekvens af en højesteretskendelse. Kendelsen fra december slår fast, at Uber at betragte som entreprenør og ikke som agent, der blot for en procentdel af prisen formidler opgaver til ’bandet’, ’musikeren’, kunstneren - for nu at blive i gig-terminologien. Og med status som entreprenør følger ansvaret for at svare moms.

Samlet set er sagen en udløber af, at der også i England har været fokus på at få afklaret - og ifølge gig-kritikerne forbedret - de ansattes vilkår i de her platformdrevne virksomheder.

Også herhjemme har der været og er fortsat fokus på det, hvor blandt andet de skattemæssige forhold har været under lup i en enkelt WOLT-buds sag. Som en parallel, til det, der nu indføres i England, kan nævnes, at kritikere herhjemme af forretningsmodellen mener, at Wolt bør være ansvarlig for skattebetalingen for deres bude, i stedet for - som det er nu - at det er op til de enkelte bude at indberette. 

Forholdene ifm platformsøkonomien har K-NEWS blandt andet dækket i 'Er du kontrolleret af en digital platform, er du som udgangspunkt ansat'

Og tilbage i december 2020 skrev vi om 'platformsøkonomi med plads til ulovligheder'. Flere artikler om emnet nederst i artiklen her.

Ubers tilstedeværelse i England og deres udfordring af Londons berømte taxaer har skabt lige så meget diskussion der som her. Og historien om at '20% VAT is applied' til Ubers takster omtales i mange engelske medier. The Guardian citerer en talsmand for Uber, der siger:

”We have completed the changes to our business model as required by the law”.

Uber vil fortsat holde fast i et af deres kendetegn, nemlig fastlagt pris inden turens start, fortæller de videre.

”We are comitted to always offering consumers affordable prices. As always, riders will get a trip price before booking”.

Uber, der for nogle år siden var en af USA’s hurtigst værdistigende virksomheder, har de seneste år løbende skulle dreje på forskellige knapper for at opretholde sit ønskede indtægtsniveau.

Samtidig med at de i samarbejde med andre lignende gig-virksomheder i Californien har haft held og dygtighed til at få omstødt en lov, der ellers var vedtaget for at forbedre forholdende for alle i gig-jobs, har de presset både chauffører og kunder.

Overfor kunderne har de blandt andet presset på prisen, ved at gøre det muligt for chaufførerne både at sige nej til ture, f.eks. hvis de fandt dem for tids- og omkostningstunge samt kræve højere kørselspriser.

Og i USA har Uber indført en ekstra takst på 35 til 55 cents, der skal dække benzinudgifter. En takst, der pålægges priser for både Uber og Uber Eats kørsler.

Allerede inden kendelsen fra Højesteret, der altså lægger 20 % oveni prisen, hævede Uber prisen med ti procent i London. Et tiltag de har gennemført for at tiltrække chauffører.

Konkurrence-situationen i London er i forvejen benhård for Uber og deres chauffører, hvor regler f.eks giver de klassiske Londontaxaers adgang til at køre i busbaner, hvilket er noget af en konkurrencefordel i en tætpakket millionby. Og i britiske aviser kan man læse at Uber overvejer at prisunderstøtte deres chauffører - forskelligartet fra by til by, område til område.  


K-NEWS om platformsøkonomi: 

14/3/2022 - 20% lagt oveni prisen efter højesteretskendelse.

26/1/2022 - Wolt-bud er lønmodtager.

7/12/2021 - Er du kontrolleret af en digital platform...

4/11/2021 - Vi aner stadig ikke hvad Skattestyrelsen mener om Wolt-ansat. 

26/10/2021 - Wolt-afgørelsen skal ikke ses som en overordnet retning for branchen.

25/10/2021 - Skattestyrelsen vurderer Wolt-buds status.

28/12/2020 - Platformsøkonomi med plads til ulovligheder. 

11/11/2020 - Et andet skelsættende valg i Californien gik Biden imod.

11/8/ 2020 - Påbud til gig-økonomiens frontkæmpere fra Højesteret.

10/3/2020 - Gig-model dømt ulovlig i Frankrig.

4/11/2019 - Gig-økonomiens giganter til kamp mod loven.

07/10/2019 - BLOG: Gig Economy – en gamechanger for advokatbranchen?

Gig-bude

Del denne artikel

Skal vi holde dig opdateret?

Få besked om nye artikler og podcast direkte i din mailboks ved at tilmelde dig herunder.

Vi indsamler ikke data om dig – og journalistikken, vi leverer, er gratis.

Nyhedsmail. Ja tak